10 weetjes over… je baby’s slaappatroon

Door -
©iStock
Je hoort het vaak. Eens hij door die eerste maanden heen was, sliep hij zo goed en nu wil hij maar niet meer slapen. Hoe dit probleem aanpakken? Wij geven alvast enkele tips!

Veranderingen zoals het weer aan het werk gaan, een nieuwe zwangerschap, een verhuis, kunnen je baby een gevoel van onrust geven… ’s Nachts  wil je baby controleren dat je altijd in zijn buurt bent.

  1. Begin op tijd met hem gerust te stellen, maar verleng het slaapritueel niet. Als hij ’s nachts wakker wordt en je gaat altijd direct bij hem kijken, zal hij blijven wakker worden. Praat tegen hem en kalmeer hem, zonder hem uit bed te nemen. Spreek zacht maar vastberaden en verlaat de kamer, ook als hij niet tevreden is. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat je altijd in de buurt bent, en dat alle mensen ‘s nachts slapen.
  2. Wees consequent en rechtlijnig. Wanneer je baby huilt geef je altijd dezelfde boodschap, maar wacht telkens wat langer voor je naar hem toe gaat. In de daaropvolgende dagen stel je alsmaar langer uit om er naar toe te gaan. Negeer ongewenst gedrag, en geef niet toe aan zijn grillen en eisen. Deze methode heeft zijn doeltreffendheid reeds bewezen. Meer dan 90 percent van de kinderen slaapt binnen de 10 dagen terug goed.
  3. Routine geeft rust. Zeker een baby heeft hier een behoefte aan. Veranderingen zijn soms onvermijdelijk, maar factoren als eten en slapen kan je controleren. Dat wil zeggen een regelmaat in het voeding geven en je baby laten slapen. Kind en gezin kan je helpen met het opstellen van een planning. Dit geeft je baby rust en vertrouwen en jullie varen er allebei wel bij.
  4. Je baby heeft speelgoed nodig dat aan zijn karakter en leeftijd aangepast is,  maar overdaad schaadt! Een overdaad aan prikkels vlak voor het slapengaan kan ervoor zorgen dat hij minder goed de slaap vat.
  5. Psychische problemen en ziekten als depressie of angst kunnen een oorzakelijk verband met de slaapproblemen van je kind hebben. Je kind voelt je gemoedstand als het ware aan. Een gezonde psychische houding is dus ook voor je baby van belang.
  6. De slaapomgeving moet rustig zijn, er mogen niet teveel prikkels zijn. Je kindje moet leren wat bedtijd betekent, daar hij nog geen tijdsbesef heeft. Een slaapritueel heeft in vele gevallen een rustgevend effect. Een muziekje, of een verhaaltje dat hij associeert met bedtijd. Het belangrijkste is dat hij rustig wordt van het ritueel. Welk ritueel dat is, hangt dus een beetje af van het karakter van je kind.
  7. Dutjes overdag zorgen voor betere nachtrust. Als je baby overdag niet voldoende slaapt kan hij ’s avonds overprikkeld en te moe zijn om nog goed te nachtrust te vatten. Maak van je baby’s dagdutjes gebruik om zelf bij te slapen of een ontspannende activiteit te doen.
  8. Een nachtlampje heeft zeker zijn voordelen, maar let op dat je baby het niet associeert met slapen. Daarom kan je het lampje best uitdoen een poos voor hij gaat slapen. Als je het pas uitdoet nadat hij in slaap is gevallen, zal hij het missen indien hij wakker wordt en heeft hij misschien problemen om terug in slaap te vallen.
  9. Een fopspeen kan geruststellend werken en daardoor gaan zuigelingen minder bewegen in hun slaap. Het helpt ook om je kind zelfstandig in slaap te leren vallen, wat een belangrijke pijler is om een goede slaper te worden.
  10. Per leeftijd heeft je kindje een andere slaapbehoefte. Hier vind je een slaapschema voor kinderen.

Lees ook: