Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

6 tips voor thuisblijfmama’s

De eerste maanden na de geboorte van je kindje blijf je graag heel dicht in de buurt. Je hebt geen zin om terug te gaan werken en wil veel tijd met je kleine spruit doorbrengen. Misschien beslis je wel om een echte thuisblijfmama te worden. Deze tips zorgen ervoor dat je het hoofd koel houdt wanneer het je even te veel wordt.

1. Hulp vragen is ok

Je bent de hele dag thuis en toch lijkt het alsof je niet voldoende uren hebt om al het werk rond te krijgen? Een herkenbaar probleem, vooral tijdens die eerste maanden na je bevalling. Je zoekt nog een beetje je draai en je moet terug op je positieven komen. Weet dat het absoluut geen schande is om af en toe hulp in te schakelen. Je mama vindt het heus niet erg om eens de strijk over te nemen. En je papa geeft je auto graag een wasbeurt.

2. Maak tijd voor afspraakjes

Je bent fulltime thuis en net daarom heb je het moeilijk om je kleintje achter te laten. Nochtans is het voor jou én je partner ontzettend belangrijk om af en toe tijd te maken voor een onderonsje. Je baby of peuter houdt er echt geen trauma aan over!

3. Leren loslaten

Sinds je baby er is, probeer je zoveel mogelijk regelmaat in jullie leven te brengen. Dat brengt natuurlijk rust en structuur voor je kleintje (én jezelf, geef maar toe), maar af en toe is het goed om de teugels even wat losser te laten.  Van een beetje spontaniteit is nog niemand dood gegaan.

4. Ga naar buiten

Natuurlijk heb je thuis alles wat je nodig hebt, maar een hele dag “opgesloten” zitten tussen vier muren maakt je niet gelukkiger. Een tripje naar de bakker, naar de supermarkt of zelfs naar de krantenboer doet wonderen voor je humeur.

5. Zoek een hobby

Van zodra je kroost wat groter is én naar school gaat, komt er plots een zee van tijd vrij. Ondertussen ben jij zo getraind dat je alle klusjes en karweitjes thuis kan opknappen in zo min mogelijk tijd. Hoog tijd om een hobby te zoeken dus! Je hoeft niet per se 3 keer per week naar de fitness te trekken, maar een blog opzetten of een kookcursus volgen kan al wonderen doen. Het is niet alleen leuk, het doet ook wonderen voor je zelfvertrouwen.

6. Stop het snacken

Een snoepje hier, een koekje daar en na het eten tijd voor een chocolaatje… Als thuisblijfmama is het verdomd moeilijk om aan al dat lekkers in huis te weerstaan. Probeer je tussendoortjes te beperken! De weegschaal zal je dankbaar zijn!