Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

De voedingsdriehoek: versie 2.0

De voedingsdriehoek , het handige hulpmiddel om te weten wat en hoeveel je dagelijks moet eten, werd onder handen genomen door het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ).

Nu komt men op de proppen met de actieve voedingsdriehoek. Aan het oude schema werden 5 dingen veranderd.

1. Bewegen
De driehoek kreeg er een groep bij, de bewegingsgroep. Omdat voeding en beweging hand in hand gaan, werd de oude voedingsdriehoek aangepast. Daarom noemen we het schema nu ook de ‘actieve’ voedingsdriehoek.

Er zijn drie manieren om elke dag voldoende te bewegen: dagelijks 30 minuten bewegen met matige intensiteit, drie keer per week 20 minuten sporten met hogere intensiteit of 10.000 stappen per dag zetten.

2. Restgroep
Bovenaan de driehoek prijkt een witte groep, de restgroep.  Het gaat om voedingsmiddelen die strikt genomen niet nodig zijn in een evenwichtige voeding: snoep, zoetigheden… Sedentaire activiteiten worden hier ook geplaatst. Vaak voor de computer werken en lang zitten moet worden vermeden. 
 
3. Water
We moeten voldoende water drinken, zo een anderhalve liter per dag. Maar koffie (zonder suiker!), thee en lightfrisdranken zijn ook toegestaan om aan deze hoeveelheid te komen.
 
4. Zout
Veel zout eten is niet zo gezond. Een teveel eraan kan een hoge bloeddruk veroorzaken. Je kan de toevoeging van zout tijdens het koken beperken en het gebruik van zoutrijke producten (gerookte vis, smeerkaas, chips) vermijden.
5. Fruit
In de fruitgroep wordt ook een aanpassing doorgevoerd. Vers fruit zou beter zijn dan vruchtensappen of smoothies. Deze laatste hebben een lager vezelgehalte en zijn minder verzadigend.

Een boek waar deze actieve voedingsdriehoek helemaal wordt uitgepluisd is Bewust eten. Kiezen, kopen en klaarmaken.

Bewust eten. Kiezen, kopen en klaarmaken.
Loes Neven, Erika Vanhauwaert en Krista Morren
Uitgeverij Acco