Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Mag ik veel afvallen wanneer ik borstvoeding geef?

Ben je net bevallen en wil je jouw oude figuur terugwinnen? Pas dan op met strenge diëten als je borstvoeding geeft want dit is niet goed voor de gezondheid van je baby.

Elke vrouw wordt zwaarder als ze zwanger is. Een gezonde gewichtstoename bedraagt 12 tot 12,5 kilogram. Je lichaam maakt extra bloed aan en slaat meer vet en vocht op. Niet alleen je buik en borsten worden dikker, maar heel je lichaam wordt voorzien van een vetlaag. Deze opslag van vetten is belangrijk om na de geboorte borstvoeding te kunnen geven aangezien borstmelk ontstaat uit vetcellen van je lichaam. “Als je 12,5 kilogram bent aangekomen tijdens je zwangerschap, dan zullen die kilo’s er ook relatief snel afgaan na je bevalling”, meent diëtiste Lynn De Merlier. “Pas als je meer dan 12,5 kilogram bent aangekomen, zal je meer moeite moeten doen om die extra kilo’s eraf te krijgen.”

Op dieet gaan

Toch mag je niet zomaar op een streng dieet gaan zolang je borstvoeding geeft omdat je baby voldoende voedingsstoffen moet binnenkrijgen via je moedermelk. Daarnaast kan te veel afvallen schadelijk zijn voor je baby. In je vetcellen worden namelijk toxines of afvalstoffen opgeslagen. Vanaf het moment dat je vetcellen gaat verbranden, zullen deze toxines vrijkomen in je lichaam. En omdat er in je moedermelk ook vetcellen aanwezig zijn, zou je beter opletten met extra vetverbranding tijdens de borstvoedingsperiode. “Je mag best afvallen maar je moet het op een verantwoorde en gezonde manier doen”, adviseert De Merlier.

Afvallen zonder lijnen

Je moet je echter geen zorgen maken dat je geen gewicht zal verliezen zonder te lijnen. Als je borstvoeding geeft, zal je sowieso sneller je normale gewicht terugkrijgen dan iemand die de fles geeft. “Je lichaam verbrandt meer calorieën en zeker de eerste dagen na de bevalling zal het een inkrimpende werking op je baarmoeder met zich meebrengen”, vertelt De Merlier.

Voedingspatroon

Het is wel zo dat je na de bevalling meer moet drinken en eten als je borstvoeding geeft. Als je de borst geeft, verlies je moedermelk en dus vocht. Om de melkproductie te stimuleren heb je meer vocht nodig. En eten en drinken voorzien je in dat vocht. Betekent dit dat je alles dubbel moet eten? “Helemaal niet. Verander gewoon je voedingspatroon door gezond te eten. Zo zal je borstvoeding ook gezond zijn voor je baby”, aldus De Merlier.

Neem de gewoonte aan om drie maaltijden en minstens twee tussendoortjes te eten. Neemt dit alvast mee in je voeding:

  • Volwaardige producten zoals volkoren brood, rijst en pasta
  • Veel groeten en fruit
  • Veel drinkwater

Wat kan je beter vermijden?

  • Zoetigheden zoals koeken, taarten en chocolade
  • Te veel frisdranken
  • Veel dranken met cafeïne zoals koffie en thee
  • Alcohol, sigaretten en drugs zijn helemaal uit den boze

Ben je op zoek naar een aangepast voedingsplan voor jou? Neem dan contact op met diëtiste Lynn De Merlier via haar website.