Meer dan half miljoen Belgische kinderen leven in armoede: help #weektegenkinderarmoede

Door -
kinderarmoede
©weektegenkinderarmoede.be
De coronacrisis heeft een impact op alle lagen van de maatschappij. Maar gezinnen die sowieso krapper bij kas zitten, krijgen het nu extra moeilijk. Dat merkt ook kinderarmoedeorganisatie Stichting Pelicano die het aantal steunaanvragen zag vertienvoudigen op slechts een jaar tijd.

Kinderarmoede: een groeiend probleem

Van 15 aanvragen om financiële steun in de zomer van 2019 naar 150 aanvragen in de zomer van 2020. Kinderarmoedeorganisatie Pelicano is druk in de weer om dagelijks zo’n 1250 kinderen te helpen met het betalen van schoolrekeningen, schoolreizen, laptops en andere spullen.

De coronacrisis blijft inhakken op de financiële situatie van veel Belgische gezinnen. Pelicano voorziet daarom ook dit najaar en volgend jaar extra middelen om gezinnen verder te kunnen helpen. En hiervoor kunnen ze alle hulp en aandacht gebruiken. 

Doorbreek de armoedecirkel

Tijdens de Week van de Kinderarmoede lanceert Pelicano  de campagne ‘Doorbreek de armoedecirkel’. De campagne wil zoveel mogelijk mensen informeren en bewustmaken over de gevaren van kinderarmoede. Maar al te vaak is de realiteit dat wie opgroeit in armoede, zijn hele leven lang in armoede leeft. Deze vicieuze cirkel moet worden doorbroken. Zeker wanneer je weet dat er vandaag zo’n 531.000 kinderen opgroeien in kansarme situaties. 

Algemeen directeur van Stichting Pelicano Christiaan Hoorne:Deze crisis is nog lang niet voorbij. Een op de vijf kinderen dreigt in armoede verzeild te geraken. Als we nu niet in actie schieten, kan dit aantal nog verder stijgen.” 

De strijd tegen kinderarmoede aangaan, is dus nu meer dan ooit belangrijk.

Symbool op je hand

“Doorbreek de armoedecirkel” wil naast informeren ook zoveel mogelijk mensen aanzetten tot actie. Zo kan ook jij je achter deze boodschap scharen door het symbool van de campagne op je hand te tekenen en een foto ervan te delen via jouw sociale media onder de hashtag #weektegenkinderarmoede.

BV’s en influencers zoals Koen Wauters, Veronique De Kock, Natalia en ex-Miss België Angeline Flor Pua deden het je al voor!

Het symbool van de campagne is een stopteken in de vorm van een cirkel met een schuine streep erdoor. 

kinderarmoede
Beeld: weektegenkinderarmoede

Het symbool staat voor het doorbreken van kinderarmoede, iets wat een vicieuze cirkel is als je geen hulp krijgt. Kinderarmoede moet stoppen. De schuine streep staat voor de levenslijn op je handpalm”, zegt Christiaan Hoorne.

De strijd tegen kinderarmoede komt iedereen ten goede

Stichting Pelicano wil niet alleen de mensen sensibiliseren, de organisatie wil nog een stap verder gaan. “We moeten dringend iets doen aan het kinderarmoedeprobleem in ons land. Sensibiliseren is een goed begin, maar de overheid moet ook actie ondernemen en investeren in de strijd tegen kinderarmoede, aldus Christiaan Hoorne. 

Als de overheid investeert om kinderarmoede aan banden te leggen in België, verkleint de werkloosheidskans voor deze mensen, dus ook de kans om permanent in armoede te blijven.

Vlerick Business School berekende onlangs dat als de overheid nu één euro zou investeren in kinderarmoede, dit de maatschappij op lange termijn tussen de vijf en negen euro zou opleveren. Denk maar aan het uitsparen van werkloosheidsuitkeringen, ziekte-onkosten of schuldbemiddelingen. 

Deel dus nu ook jouw foto op sociale media onder de hashtag #weektegenkinderarmoede en help zo kinderarmoede alle aandacht te krijgen die het verdient! 

Meer informatie op www.weektegenkinderarmoede.be en via #weektegenkinderarmoede

©Youtube

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here