Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Relax mama: instant vrolijk

Het overkomt elke mama, en om allerlei redenen: Je kunt de slaap niet vatten, je voelt je verdrietig maar weet niet waarom… Je zit even niet  lekker in je vel. Relax mama! Je moet niet alles vandaag doen en je bent ook niet elke dag goedgeluimd. Het leven is nu eenmaal geen rechte snelweg, en ook je baby heeft tijd nodig om dat te leren.

Wanneer je uitgeput bent…
 

  1. Als je een kat of een hond hebt, is de kans groot dat hij of zij wat minder aandacht krijgt sinds de baby er is. Maar tijd doorbrengen met je huisdier vermindert de bloeddruk en verlaagt de mentale stress. Spelen met die haarbal, is dus de boodschap.
     
  2. Installeer je baby met een hoop speelgoed en activiteiten op het vloerkleed of tapijt, en ga naast hem wil liggen terwijl hij speelt. Je baby zal genieten van je aanwezigheid en jij kunt ondertussen een beetje rusten.
     
  3. Het is moeilijk om tijdens je schaarse me-time je e-mail links te laten liggen. Toch mag je jezelf ook eens een keertje rust gunnen, doe bijvoorbeeld eens een dutje terwijl je baby slaapt. Je zal verrast zijn hoe gemakkelijk je inslaapt (en hoeveel beter je je voelt als je wakker wordt).
     
  4. Meer of minder cafeïne dan de gebruikelijke hoeveelheid kan leiden tot prikkelbaarheid en vermoeidheid verergen. Maar let er wel op dat je voldoende drinkt. Uitdroging kan je je nog afgepeigerder doen voelen dan je al bent.
     
  5. Sla geen maaltijden over. Ben je te moe om te koken? Less is more! Een volkoren brood, wat basic beleg en een fruitschotel leveren complexe koolhydraten die de serotonine (lichaamseigen antidepressivum) in je hersenen stimuleren en je het gevoel geven meer gericht te handelen.
     
  6. Bewaar snoep voor de laatste hongertjes. Het eten van suikerhoudende voedingsmiddelen op een lege maag kunnen je een enorme energiecrash bezorgen.
     
  7. Stop jezelf iets extra toe in plaats van je slecht te voelen over het feit dat je niet (alles) kan bereiken wat je wilt. Zet de dwanggedachte uit je hoofd dat alles meteen moet gedaan worden.
     
  8. Kruip samen met je baby eens wat vroeger in bed. Er bestaat een grote kans dat jullie beiden even lang als anders zullen slapen, en lekker uitgeslapen zullen zijn.
     
  9. Jij en je partner moeten af en toe kunnen toegeven dat jullie moe zijn, een pauze nodig hebben, of dat het ouderschap even niet zo’n roze wolk is als verwacht. Die gevoelens uiten is niet altijd evident, maar het kan vermijden dat jullie negatieve gevoelens naar elkaar toe cultiveren.
     
  10. Geven de zwangerschapskilo’s je een lager zelfbeeld? Maak een frisse wandeling met je baby, speel wat up-tempo muziek en dans erop los in je living. Je zal de kilo’s niet in één keer verliezen, maar je endorfine-gehalte (gelukshormoon)stijgt en dat kan je aanzetten tot regelmatigere work-outs.

Bron: parents.com