Slechte eter in huis? Deze 13 gouden tips helpen

Door -
©iStock
Slechte eter in huis? Een mokkende peuter die zijn bord niet wil leegeten? Als ouder word je er vaak wanhopig van. Met de volgende tips krijg je dat ene lepeltje toch verkocht!

Op het kindermenu

Eerst en vooral: hoeveel eet een kind tussen 1 en 3 jaar per dag gemiddeld?

  • Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten: 50-100 g (1-2 opscheplepels)
  • Fruit: 150 g (1,5 stuks)
  • Groente: 50-100 g (1-2 opscheplepels)
  • Brood: 2-3 sneetjes
  • Kaas: 1/2 sneetje
  • Vlees(waren), kip, eieren, vis, vleesvervangers: 50 g
  • Melk(producten): 300 ml
  • Boter, margarine, bak-en braadproducten, olie: 15 g (1 eetlepel)
  • Halvarine: 10-15 g
  • Vocht (water en melk): 750 ml

Zo krijg je een slechte eter toch aan het eten:

  1. Geef je (groter) kind niet te veel keuze. Vraag dus niet: “Wat wil je eten?” maar “Wil je worteltjes of boontjes?”
  2. Beloon niet elk hapje met applaus. Probeer neutraal te blijven. Eten is een basale levensbehoefte, dat moet je niet afstraffen of té enthousiast belonen. Reageer neutraal als je kind wat binnen heeft, bijvoorbeeld door na het eten te zeggen: “Wat heb je toch lekker zitten smullen!”
  3. Haal het bord weg, als je kind niet eet. Besteed er verder geen aandacht aan en eet zelf met veel smaak verder. Na verloop van tijd – dat kan weken duren – voelt je kind zich daardoor buiten spel gezet en kruipt hij vanzelf bij jullie aan tafel. Een stuk gezelliger!
  4. Gebruik grotere of diepere borden, zodat de hoeveelheden op het bord kleiner lijken.
  5. Koop en bereid eten samen. Zo begint het ontdekken al eerder en gaat het dus in kleinere stappen. Dan lijkt de stap naar het eten ook in hun mond stoppen al véél kleiner.
  6. Laat je kind zelf zijn bord opscheppen.
  7. Vertel op tijd wat er op het menu staat en wanneer je kind aan tafel moet. Herinner je kind een kwartiertje voor de maaltijd dat jullie gaan eten, dan kan hij nog even zijn spelletje afmaken en weet hij wat er te gebeuren staat.
  8. Laat je kind zich focussen op het eten, zodat het volop kan ontdekken. Hou dingen die niet met de maaltijd te maken hebben dus liever van tafel.
  9. Vervang geen maaltijden. Als je een alternatief aanbiedt, zeg je eigenlijk dat de hoofdmaaltijd toch niet zo nodig of lekker is.
  10. Laat je kind even rusten voor de maaltijd. Kinderen eten namelijk niet goed wanneer ze te moe zijn.
  11. Veel kinderen vinden een eenpansgerecht zoals pasta of stamppot helemaal niets. Ze zien niet wat ze eten en alle smaken zitten door elkaar. Een bord met vakjes is dan vaak een handige oplossing.
  12. Zorg voor veiligheid. Een fijne sfeer, het goede voorbeeld, vaste eetgewoontes, rust en regelmaat zijn belangrijk. Koppel bijvoorbeeld een ritueel aan de maaltijd, bijvoorbeeld handjes wassen.
  13. Overweeg een vitaminen-mineralensupplement speciaal voor kinderen als je denkt dat je kind iets tekortkomt.
  • Maak je geen zorgen als je kind een keer niets binnenkrijgt. Het is goed om te weten dat de eetlust van kinderen varieert. Ga daar gewoon in mee. Jij bepaalt wat en wanneer je kind eet, je kind bepaalt hoeveel hij eet. Als dat betekent dat hij zijn mond dichthoudt en geen hap neemt, dan is dat zo.
  • Kleine kinderen hebben echt wel wat reserves. Na hun eerste verjaardag eten kinderen minder dan tevoren, want peuters groeien nu eenmaal minder hard dan baby’s.
  • Het is wél zinvol een deskundige te raadplegen als je kind ook vaak ziek of lusteloos is. Ook als je je zorgen blijft maken, kan je natuurlijk altijd hulp inschakelen.

4x bordjes met vakjes

1 / 4
Bear Camp Bordje Sass & Belle

€ 15,95 – Shop hier

Liewood Silicone Bord Kat Rose

€ 20 – Shop hier

“Boys Animal” 4-vaks bord

€ 12,90 – Shop hier

Oxo Tot Voedingsbord met 2 vakjes

€ 8,95 – Shop hier

Bron: Libelle 23/2018

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here