4 tips tegen extreme vermoeidheid bij kersverse mama’s

slaaptekort mama
© Getty Images
Een Australische studie die de slaap van jonge mama’s heeft geanalyseerd, is tot een duidelijke conclusie gekomen: kersverse moeders worden gemiddeld vijf keer per nacht wakker en slapen slechts drie uur per nacht. Door dat gebrek aan slaap kunnen de eerste maanden met je baby erg zwaar zijn. Wij geven je alvast vier eenvoudige tips om extreme vermoeidheid te vermijden.

Mooi én vermoeiend avontuur

Mama worden is een van de mooiste avonturen die ons te wachten staan, maar ook een van de meest vermoeiende. Gebroken (of slapeloze) nachten, een verstoord slaappatroon… Als jonge mama kan je moe zijn. Héél moe. Volgens een Australische studie, gepubliceerd in de Daily Mirror, worden mama’s gemiddeld vijf keer per nacht wakker voor hun baby, en halen ze in het totaal slechts zo’n drie uur slaap. Feiten die tot extreme vermoeidheid kunnen leiden.

De risico’s van slaaptekort

Slaaptekort heeft een enorme invloed op ons dagelijks functioneren:

  • Je voelt je suf,
  • hebt stress,
  • bent snel geïrriteerd
  • of riskeert zelfs een burn-out.
  • Ook geheugenverlies behoort tot een van de meest voorkomende klachten van slaaptekort bij volwassenen.

Niet vreemd dus, dat je als kersverse mama écht niet meer weet waar je die kop koffie hebt achtergelaten.

Hoe vermijd je extreme vermoeidheid?

Slapen mag dan wel een basisbehoefte van de mens zijn, als jonge ouder is het dikwijls moeilijk om een ongestoorde nacht te hebben. Toch zijn er verschillende tips die je kunnen helpen om extreme vermoeidheid te vermijden.

1. SLAAP ALS JE BABY SLAAPT

Je hebt het vast al honderd keer gehoord, maar het is echt belangrijk dat je rust wanneer je baby slaapt. Nachten van drie uur slaap zijn niet vol te houden. Profiteer daarom van je baby’s dutjes om zelf even je ogen te sluiten. Je zult je minder vermoeid voelen en kunt zo de verloren uren van de nacht overdag (een beetje) recupereren.

2. DOE NIET ALLES IN JE EENTJE

Ja, die baby maakt jullie heel erg gelukkig, maar hij brengt ook heel wat werk met zich mee. Probeer niet alles in je eentje te dragen en zorg dat de dagelijkse verzorging – waartoe ook de nachten behoren – eerlijk verdeeld is tussen jou en de papa. Kan hij er jammer genoeg niet altijd zijn? Vraag dan hulp aan je mama, zus, broer, vrienden of een andere vertrouwenspersoon die het even van je kan overnemen, zodat jij kunt rusten.

3. LAAT LOS

De afwas doen, een wasje draaien, stofzuigen, opruimen… Er zijn honderden klusjes die je op een dag kunt doen. Maar waarom moet dat allemaal meteen? Stop met jezelf al die taken op te leggen en denk in de eerste plaats aan jezelf en je baby. Alleen zo kun je uitputting vermijden.

4. DELEGEER

Als een schoon huis voor jullie heel belangrijk is, als je partner graag netjes gestreken hemden heeft en als jullie daar allebei de tijd niet voor hebben, waarom laat je je dan niet helpen? Tijdens die eerste maanden kan een kraamhulp heel wat werk van je overnemen. Ze kookt, doet boodschappen of neemt de baby van je over zodat jij even lekker kan gaan douchen. Op lange termijn zouden jullie ook een poetsvrouw kunnen overwegen, zodat je die vervelende schoonmaaktijd uitspaart om zelf te rusten of met je baby bezig te zijn.

Meer weten over die broodnodige nachtrust?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here