Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
© Lore Verschueren

Uitgetest: een les mama- en babygym

Samen met je baby bewegen en intussen aan je conditie werken: het klinkt heel aanlokkelijk. Maar wat kun je verwachten van zo’n uurtje babygym? Redactrice Veerle en zoontje Remus testten het uit.

Wat is babygym?

Gymnastiek voor jonge moeders en hun baby is een fijne en doeltreffende manier om opnieuw in vorm te geraken na de bevalling. Door samen met je baby te bewegen, versterk je bovendien die unieke band met je kleintje. In een les komt er van alles aan bod: leuke dansjes, spierversterkende oefeningen voor mama’s en hun baby, en een babymassage als deugddoende afsluiter.

Voor wie is het bedoeld?

Babygym doe je samen met je baby tussen de twee en tien maanden oud, al zijn dat natuurlijk geen strikte grenzen. Erna wordt het iets moeilijker, omdat je baby vanaf 1 jaar toch stilaan een sterk eigen willetje heeft en niet altijd meer zin heeft om ‘op commando’ vooraf bepaalde oefeningen te doen.

Hoe viel het mee?

Redactrice Veerle: “Draagzak: check. Matje: check. Sportkleren: check. Baby: check. Oké, ik ben helemaal klaar voor een uurtje babygym! Wanneer ik aankom, blijk ik een van de eersten te zijn. Wel leuk, want zo zie ik de ene mama na de andere arriveren. Allemaal bezorgd en liefdevol over hun baby gebogen, allemaal met flink veel goesting om erin te vliegen. De muziek wordt geïnstalleerd, baby’s worden uit hun wiegjes gehaald, draagzakken worden vastgemaakt, en daar gaan we.

We beginnen met een stukje zumba. Hm, dansen is niet meteen mijn sterkste kant (ik ben degene die altijd net een tel te laat komt), maar ach, dat doet er eigenlijk niet toe. Met Remus in de draagzak draai ik rondjes en zwaai ik – bescheiden – met mijn heupen. Terwijl ik m’n hoofd bij de pasjes moet houden, lijkt Remus volop te genieten. Een brede lach verschijnt op zijn gezichtje als ik hem flink van links naar rechts moet zwieren.

Na het dansje gaan we in een kringetje staan voor het iets intensievere werk. We doen squats en uitvalspassen met een menselijk gewichtje: onze baby. Heel even ben ik jaloers op de mama’s met de kleine baby’s van acht of negen weken. Mijn zoontje van zeven maanden lijkt opeens een reus. Een zwáre reus. Maar we zwieren en hurken en draaien lustig verder tot mijn benen branden en Remus z’n handjes opgetogen naar mijn neus graaien.

Nu er een lichte blos op mijn wangen staat, ben ik blij te horen dat we overgaan tot de oefeningen op de grond. We rollen onze matjes uit en trainen de bekkenbodemspieren die – laten we eerlijk zijn – toch wel wat hebben geleden onder de bevalling. Ik herken een aantal oefeningen uit de Hey Baby-kalender van Laura van Bouchout, Monique Melotte en Eva Mouton, waarvan de lesgeefster ambassadrice is. Ik leer dat ik Remus zonder zorgen eens een keertje ondersteboven mag houden. Dat zou goed zijn voor zijn zelfvertrouwen, en hij lijkt het superleuk te vinden.

Conclusie

We eindigen met een wiegenliedje, waar de sowieso al rustige baby’s nog rustiger van worden. Geen enkel baby’tje heeft gehuild: al dat bewegen lijkt hen echt deugd te doen. De mama’s onderling babbelen nog even na en ik besef dat ook dat een grote plus is van de babygym. Borstvoeding geven, de wenweek op de crèche, weer gaan werken … Alle onderwerpen waar je als jonge mama mee bezig bent, komen aan bod.

Na de les gaan Remus en ik met een tevreden gevoel weer naar huis. Hij met oogjes die stilaan zwaar worden, ik met benen en armen die een lichte spierpijn aankondigen.”

Praktisch

Mama- en babygym wordt in verschillende sportscholen aangeboden. Redactrice Veerle volgde een les bij kinesiste Lore Verschueren. Meer info vind je op Facebook of Instagram @babygym_leuven.

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!