12x tips om je kind gezond te doen eten

Mother and daughter having fun with the vegetables in the kitchen.
Gezond eten is belangrijk, al willen onze kinderen dat niet altijd geloven. Snoepen moet af en toe wel kunnen, maar hoe zorg je ervoor dat je kind toch liever naar de gezonde voeding grijpt?

Iedere ouder wil dat zijn kind zo gezond mogelijk eet, maar met al die verleidingen in de buurt is het vaak moeilijk. Bovendien zijn de meeste kinderen niet zo’n fan van fruit en al helemaal niet van groenten. Toch is het geen verloren zaak!

Onze tips om je kind gezond te doen eten

1. Haal niet te veel snoep in huis

Dit spreekt voor zich, maar toch weerstaan velen de verleiding niet om bij elk winkelbezoek een zakje snoep, chips of koekjes in de kar te gooien. Maak in plaats daarvan liever zelf een gezonde snack, zoals deze wortelchips bijvoorbeeld!

2. Kies volkoren varianten van pasta, rijst en brood

Geef je kind donker brood, volkoren of speltpasta en kies zilvervliesrijst of quinoa. Voeding met veel vezels en granen vullen beter, waardoor de zin om te snacken langer uitblijft.

3. Betrek je kinderen bij het koken

Kinderen zijn nieuwsgierig en willen bijgevolg precies weten wat er nu juist op hun bord ligt. Laat je kinderen helpen bij het koken en ze zullen achteraf hun bordje met veel plezier leegeten. Ze hebben het tenslotte zélf klaargemaakt!

4. Geef zelf het goede voorbeeld

Nog een tip die erg logisch klinkt. Door zelf altijd zo gezond mogelijk te leven, geef je automatisch het goede voorbeeld aan je kinderen.

5. Wees creatief

Toegegeven, groenten en fruit zien er niet altijd even aantrekkelijk uit om je tanden in te zetten. Laat je dus van je creatiefste kant zien als je ze aan je kind geeft: tomaatjes in de vorm van een lieveheersbeestje, of maak spiesjes met druiven, stukjes mango, meloen enzovoort. Op Pinterest vind je duizenden ideetjes!

6. Breng kleur op het bord

Deze tips sluit een beetje aan bij de vorige. Een kleurrijk bordje ziet er leuker uit om van te eten, dus combineer allerlei kleuren fruit of groenten voor een vrolijke maaltijd!

7. Focus niet te hard op ‘het bord leegeten’

Als je kind zijn bord niet wil leegeten, prima. Maar maak hem dan duidelijk dat er niets anders is om te eten en dat hij moet wachten tot het ontbijt de volgende dag. Het heeft geen zin om met een mokkend kind uren aan tafel te blijven zitten als hij toch zijn bord niet gaat leegeten.

8. Experimenteer met verschillende soorten groenten en fruit

Variatie is sowieso belangrijk, dus waarom dan niet experimenteren met alle groente- en fruitsoorten die er bestaan? Probeer in plaats van gewone spaghetti eens een keer courgetti, dat zijn spaghettislierten gemaakt van courgette! Of maak eens een keertje zoete aardappelen klaar in plaats van gewone aardappelen.

9. Smoothies!

Smoothies zien er leuk uit, smaken lekker en zijn bovendien ook snel klaar. En het beste van al: je kind zal nooit weten wat voor gezonde dingen je er allemaal stiekem hebt ingedaan.

10. Plan maaltijden

Maak een schema van wat jullie de hele week gaan eten en probeer je er ook aan te houden. Als je last minute moet gaan koken, komt er al sneller iets ongezonds op tafel dan iets gezonds.

11. Maak dips voor groenten

Stukjes wortel of komkommer zijn maar saai, dus maak er een gezonde dip bij om het wat aantrekkelijker te maken voor je kind. Denk hierbij aan hummus, salsa of yoghurt!

12. Laat je kind ook af en toe cheaten

We hebben allemaal weleens nood aan een cheatday, dus laat ook je kinderen af en toe genieten van een snoepje, koekje. Dingen die ze niet mogen zijn vaak véél aantrekkelijker, dus verbieden heeft toch geen zin.

Lees ook: