5 fases van kindertekeningen

Door -
©iStock
Van vorkhandjes tot een appelboom met blauwe peren... De tekeningen van je kind vind je sowieso kunst. Deze vijf fases doorloopt je mini-Picasso sowieso.

Fase 1: kinderkrabbels

Als je kinderen ongeveer anderhalf zijn, beginnen kinderen aan de krabbelfase. Ze palmen blaadjes, bierviltjes en soms helaas ook meubels en muren in met krabbels en krassen. Het krabbelen geeft hen gewoon een prettig gevoel. Ze vinden het spannend dat ze iets teweeg kunnen brengen in hun omgeving, of bootsen anderen na.

Fase 2: kopvoeters

Vanaf een jaar of drie worden al die vormen gecombineerd tot ontwerpen die meer betekenis krijgen, al gaat het er nog behoorlijk chaotisch aan toe: kinderen plannen nog niet echt wat ze tekenen. Het blad wordt in alle mogelijke richtingen gevuld en wat bijvoorbeeld eerst een zon is, kan een paar minuten later alweer een mama zijn. In die preschematische fase ontstaat ook de fameuze kopvoeter, een hoofd met pootjes.

Fase 3: fantasiefiguren

Vanaf vier of vijf jaar, gaan ze hun tekening meer plannen en willen ze een vaak hele verhalen vertellen. Als schetsen ze de wereld zoals zij die begrijpen, nog niet zoals hij werkelijk is. Vaak ontstaan er dan ook fascinerende ontwerpen, met fantasiefiguren, kleuren die van het blad spatten en voorwerpen en mensen die doorzichtig zijn. Dingen die zij belangrijk vinden, zullen bovendien herhalen en ook uit vergroten.

Fase 4: Nét echt

In de realistische fase, proberen kinderen wel al zo dicht mogelijk tegen de realiteit aan te tekenen. De taferelen spelen zich af tussen hemel en gras, de lichaamsdelen zijn beter in proportie en worden ook beter met elkaar verbonden. Er duiken meer details op, meisjes en jongens worden duidelijk anders getekend, dieren zijn beter van elkaar te onderscheiden. Ze zullen wel nog vasthouden aan de clichés: een huisje krijgt een rood puntdak, bomen hebben een bolle kruin… Het is de periode waarin ze graag natekenen, net omdat ze het graag willen hebben.

Fase 5: bye bye tekendozen!

Tenzij er tekenlessen aan te passen, stopt onze technische evolutie rond een jaar of tien. Zodra we beseffen dat we de werkelijkheid niet perfect op papier krijgen, verdwijnt ons enthousiasme. Dan vliegen de tekendozen aan de kant, staan de verfpotten op te drogen en komen er geen nieuwe kunstwerkjes op de koelkast.

Bron: Libelle Mama – februari 2011

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!