Corona-leerachterstand: grotere kloof tussen kinderen onderling

Door -
leerachterstand corona
Getty Images
Nu de scholen al enkele weken op volle toeren draaien, presenteert de KU Leuven de resultaten van een onderzoek over de mogelijke leerachterstand door corona. Besluit? Veel kinderen uit de (basis)school kampen inderdaad met een leerachterstand.

Didactische leerachterstand

De KU Leuven bekeek en analyseerde de resultaten van toetsen die leerlingen in het zesde leerjaar binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen aflegden, de welbekende interdiocesane proeven. En hoewel het er in juni nog naar uitzag dat de didactische leerachterstand best zou meevallen, spreken de resultaten van die nieuwe analyse dit vandaag tegen.

Dit zeggen de experts:

Volgens de onderzoekers zijn er twee ongelijkheden vast te stellen:

De eerste is de ongelijkheid tussen verschillende scholen. De tweede is nog opvallender: de groeiende ongelijkheid tussen leerlingen binnen dezelfde school. De gemiddelde schoolachterstand kan oplopen tot zes maanden.

Dat de verschillen onderling zo groot zijn, hoeft niet te verbazen. Ieder kind heeft dan ook een andere thuissituatie.

leerachterstand corona
Getty Images

Er zijn kinderen die tijdens de lockdown intensief begeleid werden en op een heel speelse manier veel hebben bijgeleerd. Denk maar aan samen een boom planten in de tuin om er dan van alles over te vertellen. Die kinderen hebben waardevolle leermomenten meegekregen.

Daartegenover staan kinderen die met verschillende broertjes en zusjes een computer met slechte internetverbinding moesten delen en bovendien bijvoorbeeld op een appartement in de stad wonen of in een omgeving waar ze lange tijd niet buiten konden spelen.

Kloof dichten

Open VLD – parlementslid Sihame Elkaouakibi zegt hierover het volgende op haar Instagram-pagina:

“Veel jongeren starten de (school)race met versleten sportschoenen en de rest met verende NikeS. Die kloof naar de finishlijn moeten we nu dichten. We kunnen dat. Maar enkel door echt werk te maken van gelijke kansen. Dat lukt alleen met een nieuwe manier van werken.”

Bijlessen en meer

Maar hoe begin je aan zoiets? Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) trekt alvast 9 miljoen euro uit voor extra bijlessen in het weekend en schoolvakanties.

Maar dat is volgens de onderwijskoepels niet voldoende:

De prioriteit moet liggen bij ondersteuning in de klas, klinkt het. “We begrijpen dat men dit initiatief neemt in de huidige context, maar op de lange termijn moeten leerkrachten de nodige ondersteuning kunnen bieden in de daartoe voorziene onderwijstijd (in plaats van extra in het weekend of vakanties)”, zegt Raymonda Verdyck, de topvrouw van het gemeenschapsonderwijs, hierover in de krant De Tijd. 

Goed in je vel zitten

Er is dus ook een structurele verandering nodig om zo elk kind mee op de kar te trekken. Het klassieke onderwijs in zijn huidige vorm mag volgens veel onderwijsexperts dan ook eens grondig herbekeken worden.

Zij pleiten voor leerprogramma’s waarmee leerlingen individueel, op hun eigen niveau kunnen begeleid worden binnen de schooluren. Met daarbij ook een grote focus op het welbevinden van elk kind. Een kind dat zich goed in zijn vel voelt, leert dan ook makkelijker.

Welke stappen hiervoor zullen worden gezet, zal nog moeten blijken. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here