onderzoek genderstereotiepe beroepskeuze
Getty Images

Onderzoek toont: Belg droomt nog altijd van genderstereotiepe carrière voor kinderen

Uit een nieuw onderzoek i.s.m. LEGO bij 1000 Belgen blijkt nog altijd dat ouders voor hun dochters een ander beroep in gedachten hebben dan voor zonen. Zo denkt een op drie dat mannen van nature ambitieuzer zijn dan vrouwen. LEGO schakelt in zijn Get ready for Girls-campagne vrouwelijke rolmodellen in zoals Zara Rutherford, de Belgisch-Britse pilote die op haar 19de solo de wereld rondvloog om meisjes te stimuleren hún droom na te jagen.

Duidelijke opsplitsing talenten en beroepen

Uit het onderzoek bleek dat nog steeds heel genderstereotiep gedacht wordt als het over de talenten van onze werkkrachten gaat. Zo vinden we mannen van nature sterker in leidinggeven, resultaatgerichter en gedreven. Vrouwen krijgen dan weer inlevingsvermogen, behulpzaamheid en organisatietalent toegeschreven.

Ook qua beroepen zien we een duidelijke opsplitsing. Beroepen waar we vrouwen het meest mee associëren zijn:

  • huishoudhulp
  • verpleegkundige
  • interieur- en modeontwerper
  • influencer
  • onderwijzer

Typisch mannelijke beroepen zijn dan weer:

  • ordehandhaver bij politie of leger
  • ruimtevaarder
  • IT’er
  • chef-kok
  • ingenieur

Er kwamen daarnaast genderneutrale beroepen uit de bus zoals presentator, acteur, journalist, dokter of kunstenaar.

Genderstereotiepe wensen van ouders

Wanneer aan ouders gevraagd werd, welke beroepssector zij verkozen voor hun zonen of dochters, antwoordden zij ook vrij genderstereotiep. De top drie bij jongens bestond uit wetenschap (24%), ICT (24%) en sport (12%). Voor een dochter hoopte men het vaakst op een opleiding en carrière in genees- of verpleegkunde (43%), onderwijs (27%), dierenzorg (10%) of geestelijke gezondheidszorg zoals psychologie (16%).

Opvallend: slechts 3% van de ouders ziet een IT’er of ingenieur als vrouw.

Bekende rolmodellen in campagne

Bekende vrouwelijke rolmodellen zoals ruimtewetenschapster Angelique Van Ombergen, Nele Ost, creatief directeur bij het wereldbekende bloemenhuis Daniel Ost, tennisster Yanina Wickmayer en chef Isabelle Arpin scharen zich achter de Get Ready for Girls-campagne van Lego.

Zara Rutherford, die nu computerwetenschappen studeert en ervan droomt om astronaute te worden, is ook ambassadrice.

“Mijn grootste ambitie is om de genderkloof te verkleinen. Ik wil meisjes en vrouwen aanmoedigen om piloot te worden of STEM-richtingen te studeren. Met mijn solovlucht heb ik laten zien dat vrouwen moedig en ambitieus kunnen zijn en hun dromen kunnen waarmaken”, aldus Rutherford.

Meer weten over genderneutraal opvoeden?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."