Met je kinderen naar de sauna, kan dat?

© iStock
Hoewel we niet vaak kinderen zien in de sauna, heeft het toch heel wat voordelen voor hun mentale en fysieke gezondheid. Hier zijn alvast enkele tips voor jullie saunabezoek.

In de meeste sauna’s zijn jonge kinderen vanaf 4 jaar toegelaten, op voorwaarde dat ze zindelijk zijn. Voor baby’s is een saunabezoek niet geschikt omdat zij hun eigen lichaamstemperatuur nog niet goed kunnen regelen.

De voordelen sauna voor kinderen

Nerveuze kinderen zullen een betere nachtrust vinden. De inslaaptijd wordt verkort en de doorslaaptijd wordt verlengd. Ook concentratieproblemen schijnen er door af te nemen. Daarnaast geeft het ook een boost aan het immuunsysteem van je kind, zodat hij beter bestand is tegen infecties.

Toch zal je naar verhouding weinig kinderen aantreffen in de sauna. Dit komt omdat de meeste kleine kinderen de rust niet opbrengen om van de sauna te genieten. Daarnaast voelen veel (oudere) kinderen er niks voor om hun broek uit te trekken waar anderen bij zijn.

Tips voor je saunabezoek

  • Dwing je kind niet om te gaan als hij daar geen zin in heeft.
  • Laat je kind nooit zonder toezicht in de sauna.
  • Ga bij voorkeur buiten de normale openingsuren of op uren wanneer het rustiger is.
  • Laat je kind niet te lang in de sauna. Vaak wordt de “1 minuut per levensjaar”-richtlijn gehanteerd. Bijvoorbeeld: een kind van 5 jaar mag maximum 5 minuten in de sauna.
  • Kan je kind nog niet zelfstandig zwemmen? Vergeet dan geen zwembandjes.
  • Zorg dat je kind voldoende is afgekoeld na het saunabezoek door een frisse douche of plons in het zwembad te nemen.

Lees ook: