Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Getty Images

Mediteren met je kind: zo begin je eraan

Heeft jouw kind last van stress of kan hij of zij zich moeilijk concentreren? Dan kan mediteren misschien een oplossing bieden voor jouw oogappel. Hier ontdek je hoe je eraan begint.

Waarom mediteren?

Bij meditatie denk je misschien vooral aan volwassenen, en niet meteen aan kinderen. Toch kan mediteren ook voor je kind positieve gevolgen hebben. Kinderen moeten tenslotte een hoop informatie verwerken en kunnen ook met angsten en stress zitten.

Mediteren kan helpen om die stress onder controle te krijgen. En wanneer je op jonge leeftijd al een manier vindt om met je gevoelens om te gaan en even een rustmoment te nemen, neem je dat doorgaans mee naar de toekomst. Er op jonge leeftijd mee beginnen, kan dus een goede basis bieden voor het latere leven. Bovendien kan het ook de concentratie op school bevorderen.

Meditatie zal niet voor iedereen werken. Maar het kan geen kwaad om het een kans te geven, toch?

Hoe begin je eraan?

De technieken om te mediteren zijn voor kinderen een beetje anders dan voor volwassenen. Kinderen aanzetten tot mediteren is tenslotte doorgaans iets moeilijker, zeker als je kids nogal druk zijn van zichzelf. Ze zullen ook iets meer geprikkeld moeten worden om hun creativiteit en fantasie te gebruiken.

Let op volgende zaken om meditatie te doen lukken:

  • Zorg voor een veilige en rustige omgeving waar je kind zich comfortabel voelt, dicht bij een ouder of vertrouwd persoon.
  • Mediteren met je kind doe je best in een stille ruimte zodat er weinig afleiding is.
  • Maak er geen verplichting van en wees niet boos wanneer je kind niet stil kan blijven zitten.
  • Maak van meditatie een routine: bijvoorbeeld op hetzelfde tijdstip in de ochtend, na het avondeten of voor het slapengaan. Dit kan dan dienen om je kind ofwel voor te bereiden op een drukke dag ofwel om samen te bekomen van de drukte.
  • Er is niet één bepaalde juiste manier om aan meditatie te doen, het kan op veel manieren.
  • Praat na de sessie nog een beetje zodat je weet wat je kind ervan vond.

3x makkelijke meditatie-apps

Je kunt je geest op heel wat verschillende manieren tot rust doen komen. Maar als je zelf niet goed weet hoe je eraan begint, kun je een app gebruiken.

De app Petit BamBou heeft per leeftijdsgroep vanaf 4 jaar verschillende programma’s om te mediteren met je kind. Die kunnen zowel thuis als in de klas door leerkrachten gebruikt worden. Het Nederlandstalige programma voor kleuters van 4 tot 7 jaar bevat bijvoorbeeld laagdrempelige en speelse verhalen die kinderen stap voor stap laten kennismaken met meditatie.

De ‘Mindful Family: Meditation App‘ heeft naast begeleide meditatieoefeningen dan weer sessies die je kind helpen om in slaap te vallen. Er zijn ook ademhalingsoefeningen terug te vinden in de app. Let op: deze sessies zijn in het Engels, maar je kunt als ouder wel vertalen. Of laat je kind luisteren naar de sessies met enkel rustgevende natuurgeluiden.

Dan is er ook nog de Meditation Moments App. De meditatiesessies in deze volledig Nederlandstalige app zijn niet specifiek gericht op kinderen, maar ze zijn wel geschikt voor alle leeftijden

En, ga jij het eens proberen?

Bronnen: Meditationmoments.nl & Petit BamBou

Misschien vind je ook deze artikels over tot rust komen interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!