Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

De eerste keer sporten na de bevalling: hier moet je aan denken

Advertorial Er zijn vrouwen die niet kunnen wachten tot ze eindelijk weer kunnen sporten na de bevalling, maar ook vrouwen die zich hier echt toe moeten aanzetten. Welke situatie ook voor jou geldt, bewegen is belangrijk. Zeker na de zwangerschap. Niet alleen om nog wat overtollige kilo’s kwijt te raken, maar ook om je lichaam weer sterker te maken. Het heeft immers een flinke klap gehad gedurende de zwangerschap en bevalling. Het is belangrijk dat de spieren en het algehele lichaam weer sterker worden Toch kan de eerste keer sporten na de bevalling best spannend zijn. Ook kan je niet zomaar weer van start gaan. Het lichaam heeft flink wat te verduren gehad. Er zijn dan ook een aantal dingen waar je aan moet denken voordat je gaat sporten.

Schakel een personal trainer in

Sporten na de bevalling kan best lastig zijn. Zeker als je niet weet hoe je jouw sportactiviteiten het beste rustig op kunt bouwen. Welke dingen je beter nog even kunt laten en wat wel weer mogelijk is. Daarom is het slim om je bij de fitnessclub in Gent aan te sluiten. Hier vind je een flink aantal specialisten die jou kunnen helpen bij het opstellen van een goed sportschema. Eentje waardoor je verantwoord kunt sporten. Probeer zeker niet te overhaast aan het werk te gaan. Wanneer je te snel te veel hooi op je vork neemt, loop je het risico dat je onnodige blessures oploopt. Een personal trainer kan jou hiervoor behoeden.

Wacht minimaal zes weken

De eerste weken na de bevalling kun je je sportactiviteiten al langzaam opbouwen door op rustig tempo te wandelen en wat kleine huishoudelijke taken te doen. Echt intensief bewegen of sporten wordt echter afgeraden tot zeker 6 weken na de bevalling. Als je een keizersnede hebt gehad, dan is het zelfs aanbevolen om langer dan 8 weken te wachten. High-impact bewegingen (denk aan springen of hardlopen) worden de eerste maanden afgeraden. Wacht hier in elk geval een half jaar mee. Zo weet je zeker dat je lichaam sterk genoeg is.

Investeer tijd in een goede warming-up

De meeste sporters besteden te weinig tijd aan een warming-up. Dit terwijl het wel heel belangrijk is om hier extra aandacht aan te besteden. Zeker wanneer je net bevallen bent. Tijdens de zwangerschap maak je namelijk het hormoon Relaxine aan. Dit hormoon neemt steeds sneller toe tot aan de bevalling. Dit is noodzakelijk om de spieren te versoepelen, waardoor de geboorte ook makkelijker zal verlopen. Ook na de bevalling zal dit hormoon nog langere tijd aanwezig blijven. Meestal is het hormoon nog 4 tot 6 maanden in het lichaam aanwezig. Vrouwen die borstvoeding geven hebben hier nog langer ‘last’ van. Dit was een voordeel in de zwangerschap, maar kan na de bevalling er ook toe leiden dat je sneller blessures oploopt. Daarom is het juist na de bevalling zo belangrijk om een goede warming-up te doen.