Peuters leren nieuwe woordjes sneller van mama

Taalontwikkeling peuters
Uit onderzoek blijkt dat peuters nieuwe woordjes sneller leren van hun mama dan van een onbekende. Vooral de stem heeft een groot effect op het leren van een taal.

Stem maakt het verschil

Rianne van Rooijen, ontwikkelingspsycholoog aan de Universiteit van Utrecht, ontdekte dat peuters nieuwe woordjes sneller van hun mama leren dan van een vreemde. Dat heeft vooral te maken met de stem, blijkt uit het onderzoek. Maar er is meer: niet alleen nemen normaal ontwikkelde tweejarigen woorden sneller op, ook voor peuters die meer kans hebben op een stoornis in het autismespectrum kan een bekende stem de taalontwikkeling ten goede komen.

Tweejarige peuters

Maar liefst 149 tweejarigen namen deel aan het onderzoek. De perfecte leeftijdscategorie, volgens van Rooijen, omdat de taalontwikkeling in die periode belangrijke gevolgen heeft voor later. Op die leeftijd verandert de grote brij aan spraakklanken in echte woorden.

Alle peuters zaten voor een computerscherm. In beeld: twee verzonnen objecten en de fictieve woorden ‘miekel’ en ‘gemer’. Eén groep leerde de woordjes van de mama, de andere peuters hoorden de woorden van een onbekende. Daarbij werd natuurlijk ook gekeken hoe lang de kinderen naar de objecten op het scherm keken.

Mama’s stem

En wat bleek? De peuters die samen met hun mama de woordjes leerden, waren beter in staat om de woorden aan de voorwerpen te koppelen dan de andere kinderen. De reden is simpel: bij een onbekende stem moet je eerst wennen aan het stemgeluid, en pas dan kun je nieuwe woorden goed opslaan in het geheugen.

Autismespectrumstoornis

En dat is nog niet alles. Een tweede onderzoek laat zien dat kinderen met een verhoogd risico op ASS nieuwe woordjes even makkelijk en snel aanleren als normaal ontwikkelde peuters. Dat wil dus zeggen dat het woordleerproces even vlot verloopt, maar dat de taalontwikkelingsproblemen eerder te maken hebben met het op lange termijn onthouden van woorden. Of dat een leeromgeving met te veel prikkels aan de basis ligt.

Dat is goed nieuws, want de resultaten kunnen bijdragen aan nieuwe taallessen voor kinderen die moeite hebben met sociale interactie. Alvast een stap in de goede richting.

Bron: De Volkskrant – Beeld: Getty Images

OOK INTERESSANT:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here