Vegetarisch eten met kinderen: hoe begin je eraan?

vegetarisch eten met kinderen - blogpost van Mama Naturelli voor Libelle Mama
© Mama Naturelli
Bewust maar niet perfect is mijn voornemen dit jaar. Vegetarisch leven is daar één onderdeel van. Sinds eind vorig jaar kozen we ervoor om geen vlees meer te kopen, en eigenlijk valt dat beter mee dan gehoopt. We missen het niet, en ook de kinderen eten nog nauwelijks vlees.

Minder vlees heeft veel voordelen

Ik denk niet dat dit nog uitgebreid uitgelegd dient te worden, dus ik houd het kort. Door minder of geen vlees te eten, verklein je de kans op hart- en vaatziekten, obesitas en sommige kankers. Belgische kinderen eten te veel vlees en krijgen doorgaans dubbel zoveel dierlijke eiwitten binnen dan goed voor hen is.

Met een aantal kleine aanpassingen kun je al heel wat bereiken.

Stap voor stap aan de slag

Eetgewoonten drastisch omgooien? Zeker met kinderen is dat geen goed idee. Een paar tips:

  • Heb je kritische kinderen in huis, bouw dan geleidelijk aan af: begin met één of twee keer een vegetarische maaltijd en hou het simpel. Maak spaghetti met linzen of tofu in plaats van gehakt (even lekker!), een curry met rijst en pijnboompitten in plaats van kip, of croques met pesto, tomaat en mozzarella in plaats van de klassieker ham-kaas.
  • We koken geregeld met een vegetarische maaltijdbox en doen daardoor heel wat nieuwe ideeën op. De eerste maanden wou Elli, 2,5 jaar, vaak niet mee-eten. Ze kende het niet en trok haar neus op. We hebben er nooit een punt van gemaakt en gaan ervan uit dat haar nieuwsgierigheid uiteindelijk de bovenhand wel zou nemen. En dat is ondertussen ook zo! Zo eet ze intussen vrolijk mee: curry’s, couscous, noedels,… Ze vindt het zelfs lekker intussen en vraagt nog zelden naar vlees! Geef jezelf en je gezin dus ook tijd om eraan te wennen en forceer niets.
  • Vlees kun je heel makkelijk vervangen door noten(pasta), pijnboompitten en een gevarieerd groentenaanbod. Soep is ideaal om je kinderen groenten te doen eten.

Parelcouscous: onze familietopper

Hier eten we dolgraag parelcouscous met pompoen, champignons, feta en hazelnoten. Omdat Elli geen fetakaas lust, heb ik dit er voor haar uitgelaten. De hazelnoten heb ik erg fijn gemalen tot poeder o.w.v. mogelijk verstikkingsgevaar. Ze is zot op couscous! Ofwel ‘toestoes’ zoals zij het noemt. De eerste keren was ze kritisch, maar eens ze voorzichtig een hap durfde nemen, was haar bordje meteen helemaal leeg. ‘Nog toestoes!’

Parelcouscous is niet overal te vinden, je kunt ook gewone couscous gebruiken.

Inspiratie nodig? Bekijk deze vegetarische recepten, goedgekeurd door onze kinderen.