Veilig samen slapen met je baby: de regels

© Mama Naturelli
We kiezen bewust voor co-sleeping met onze kinderen in één groot familiebed. Het grootste voordeel is dat ik op die manier ’s nachts gemakkelijk de borst kan geven. Ik hoef niet op te staan en kan meteen reageren op de eerste hongersignalen, voordat Liz ook effectief wakker wordt. Ik zie dit niet als verwennen, maar tegemoetkomen aan haar behoeftes. Veilig samen slapen kan op verschillende manieren. Wat je ook kiest, respecteer de regels!

Co-sleeping: verschillende vormen

Bij rooming-in slaapt je baby bij jou op de kamer. Het wordt aanbevolen om je baby minstens zes maanden op je eigen kamer te laten slapen. De nieuwste richtlijnen raden zelfs een jaar of langer aan. Een baby die op dezelfde kamer slaapt als de ouders voelt zich veilig en geborgen. Door samen te slapen op één kamer verklein je ook de kans op wiegendood.

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Je baby slaapt bij jou in bed. Dit wordt bed sharing genoemd. Lees onderaan de veiligheidsregels.
  • Je baby slaapt in een co-sleeper naast je. Dit is een bedje dat je tegen je eigen matras aanschuift.
  • Je baby slaapt bij jou op de slaapkamer, maar ligt wel in zijn eigen bedje.
Ons familiebed met co-sleeper

Veilig samen slapen in één bed

Over bed sharing wordt veel geschreven. De ene beweert dat het onveilig is, de ander roept dat het de kans op wiegendood verkleint. Maar wat is het nu? James McKenna is professor aan The University of Notre-Dame en onderzoekt al jaren de veiligheid van samen slapen. Op basis van zijn onderzoek stelt hij dat bed sharing veilig is, zolang de veiligheidsregels gerespecteerd worden.

Samen slapen met je baby is niet veilig als …

  • jij of je bedpartner rookt of drinkt tijdens/na de zwangerschap. Dit verhoogt de kans op wiegendood.
  • je zwaar overgewicht hebt.
  • je baby veel te vroeg geboren of dysmatuur is. Vermijd het samen slapen dan de eerste maanden na de geboorte.
  • je baby koorts heeft.
  • je in de zetel ligt. De zetel is een onveilige slaapplek voor een baby. Je baby kan met zijn gezicht tussen de vaste kussens komen en stikken.
  • je niet alert bent om onmiddellijk te reageren. Dit is het geval bij alcoholgebruik, inname van medicatie die je slaperig maakt, je koorts hebt, je oververmoeid bent, of een ziekte hebt waardoor je minder bewust bent van je slapende baby.

Samen slapen met je baby in hetzelfde bed is veilig als …

  • je borstvoeding geeft.*
  • beide partners zich ervan bewust zijn dat er een baby in hun bed ligt.
  • je een stevige matras hebt.
  • de baby niet uit bed kan vallen (laat je baby nooit alleen in het grote bed).
  • je baby op zijn rug slaapt.
  • er geen losse kussens in je bed liggen.
  • je baby niet onder het dekbed of deken terecht kan komen.
  • de baby niet te warm gekleed is.
  • je baby niet naast een ander kind ligt.

*Als je kunstvoeding geeft, opteer dan voor een co-sleeper of bedje op je eigen kamer. Baby’s die van de borst drinken zijn alerter. Een moeder die borstvoeding geeft, maakt hiervoor hormonen aan. Een moeder die geen borstvoeding geeft, heeft deze hormonen niet en kan daardoor (te) laat reageren op signalen. McKenna is hier heel duidelijk in, dus negeer dit niet!

Slaaphouding

Zolang je baby niet kan (terug)rollen, is rugligging de veiligste houding voor je baby. Eens hij vlot kan omrollen in alle richtingen, kun je je baby zelf laten bepalen hoe hij slaapt. De veiligste houding om samen te slapen is met het gezicht ter hoogte van je eigen borst, tussen jouw bovenarm en knie. Zo kan je baby niet zakken of omhoog kruipen en kan hij drinken op verzoek.

Als je het snel koud hebt, investeer dan in een goede warme pyjama. Zo heb je geen dekbed nodig tot aan je kin en kan je baby veilig naast je slapen!