Help, mijn kleuter wil alleen ongezonde dingen eten

Ongezonde dingen tekorten neofobie
Getty Images
Pizza, frietjes, ijsjes, snoep... De meeste kindjes zullen hier geen neen tegen zeggen. Het lijkt erop dat voedingswaren met een hoog vet- of suikergehalte hun voorkeur genieten, ook al bied je gezonde alternatieven aan. Dat is ook zo in het gezin van mama Hanne. Ze maakt zich zorgen en vraagt zich af wat ze kan doen zodat haar kindje genoeg vitaminen binnenkrijgt. We legden haar vraag voor aan onze voedingsexperte Karolien Raveydts.

“Mijn driejarige kleuter wil alleen maar koekjes, ijsjes, pizza, snoep,.. eten. We bieden dagelijks gezonde snacks, fruit en groenten aan, maar elke dag is het een strijd om onze kleuter flink te laten eten. Zelfs ‘proeven’ gaat heel moeilijk. Ik ben bang dat ze te weinig vitaminen opneemt en te veel suikers en vetten binnenkrijgt. Wat kunnen we nog meer doen? Groetjes Hanne”

Beste Hanne,

Jullie zijn zeker niet de enige ouders die hiermee te maken krijgen. Negen op tien ouders geven aan een moeilijke eter te hebben die weinig bereid is om te proeven. In mijn praktijk krijg ik wekelijks ouders over de vloer die zich zorgen maken om het eetpatroon van hun kindje.

Eerst en vooral wil ik je graag even geruststellen: er is heel weinig gekend over tekorten aan vitaminen bij kinderen, ook bij kindjes met moeilijker en selectiever eetgedrag. Er zijn enkele vitaminen die wat extra aandacht verdienen, daarover lees je verderop in het artikel meer.

NEOFOBIE

Hoe komt het nu dat peuters en kleuters vaak moeilijker eetgedrag gaan vertonen? Rond de leeftijd van twee jaar is het hoogtepunt van neofobie bij je kindje: dat is de angst voor nieuwe voedingsmiddelen. Ook voedingsmiddelen die al vaak gesmaakt werden door je kindje moeten er vaak aan geloven. De gele banaan die gisteren vlotjes binnenging, ziet er nu eenmaal niet hetzelfde uit als die gele banaan met een bruin plekje van vandaag.

“Neofobie is de angst voor nieuwe voedingsmiddelen”

Industrieel gemaakte koekjes, ijsjes, pizza’s, snoep … hebben altijd dezelfde vorm en hetzelfde uitzicht, dus dat voelt vaak veel veiliger aan voor je kindje.

Bij het ene kindje is neofobie al sterker aanwezig dan bij het andere en het kan vaak tot de leeftijd van 6 jaar duren voor de angst opnieuw minder wordt. Wat kun je hier dan aan doen?

Enkele tips

  1. Blijf je kindje variatie aanbieden: als je geen nieuwe dingen aanbiedt, hebben ze ook de kans niet om op een bepaald moment toch de stap te zetten om te proeven.
  2. Straffen en belonen is geen goed idee. Het wel of niet krijgen van een dessertje na het wel of niet proeven van het avondmaal. Door een straf of beloning vast te hangen aan het eten geef je indirect de boodschap mee dat het een hele taak is, dat proeven. Je plaatst het dessert zo op een voetstuk boven de warme maaltijd, wat het dessertje voor je kind sowieso interessanter maakt dan het avondmaal!
  3. Zorg dat er bij elke maaltijd iets veiligs beschikbaar is voor je kindje: voorzie wat gekookte pasta bij het eten, een boterhammetje, wat rauwe snackgroentjes, … Zorg wel dat je dat meteen tegelijk aanbiedt met de rest van de maaltijd, zodat je kind niet het gevoel heeft dat het eerst de maaltijd moet weigeren voor het de veilige optie krijgt.
  4. Leg geen druk op je kindje: wil je kindje niets eten of niets proeven? Geen probleem, maak hier geen big deal van! Als je kindje druk ervaart tijdens de maaltijd wordt de kans nog kleiner dat het bereidheid zal tonen om iets nieuws te proeven. Maak wel duidelijk dat er pas bij het volgende maaltijdmoment opnieuw iets gegeten wordt.

TEKORTEN

Er is heel weinig gekend over vitaminetekorten bij jonge kinderen, ook bij selectieve eters. Hou vooral de groeicurve van je kind goed in het oog. Blijft je kindje mooi zijn of haar lijntje volgen, ontwikkelt het goed en is het vrolijk? Dan kun je aannemen dat er geen drastische tekorten zullen zijn. Is dat niet het geval of twijfel je? Aarzel dan niet om je kinderarts even te contacteren!

“Hou vooral de groeicurve van je kind goed in het oog”

IJzer en vitamine D verdienen extra aandacht, aangezien deze tekorten wel vaker voorkomen. IJzer is belangrijk voor de neurologische ontwikkeling van je kind en vind je terug in vlees, vis, eitjes, groene groenten, peulvruchten, linzen, … Het is belangrijk je kind dagelijks minstens één voedingsmiddel aan te bieden dat rijk is aan ijzer.

Vitamine D is ook aanwezig in voeding, maar tot de leeftijd van 6 jaar is dit niet voldoende en moet je je kind een vitamine D-supplement geven. Een tekort kan de botontwikkeling en groei bemoeilijken.

NO STRESS

De belangrijkste tip die ik ouders van moeilijke etertjes geef: no stress, laat het los! Het is normaal dat je de maaltijdmomenten zelf stresserend of frustrerend vindt als je kindje weigert te proeven of weigert te eten. Maar panikeer niet, want je kind neemt deze negatieve emoties heel snel over.

Hou de regel van de gedeelde verantwoordelijkheid altijd in het achterhoofd: jij bepaalt wat, waar en wanneer er gegeten wordt (een duidelijke structuur en keuzes per maaltijdmoment), maar je kind bepaalt of het eet en hoeveel het eet.

“jij bepaalt wat, waar en wanneer er gegeten wordt. Je kind bepaalt of het eet en hoeveel.”

Je kunt eventueel wat extra variatie proberen brengen in de veilige maaltijden van je kindje:

  • Koekjes: bak samen voedzame koekjes met bv. havermout en banaan
  • Pizza: maak zelf pizza’s met verse groentjes, gebruik eens een (groenten)wrap als bodem
  • IJsjes: maak samen ijsjes van diepgevroren fruit met wat yoghurt. Een beetje avocado erin geeft ook een lekkere textuur en zorgt voor extra gezonde vetten en vitaminen!
  • Frietjes: bak versgesneden frietjes in de oven, probeer eens frietjes van zoete aardappel, wortel of pastinaak

Kleine stapjes

Nog een paar tips:

  • Blijf nieuwe dingen aanbieden, maar zet kleine stapjes. Zorg dat de ‘gezondere’ opties altijd in het zicht liggen door bijvoorbeeld een fruitmand op tafel te zetten, altijd snackgroentjes bij de maaltijd te voorzien, etc.
  • Geef zelf als ouder het goede voorbeeld en betrek je kind erbij: eet samen een stukje fruit, ga samen naar de winkel en laat je kleuter zelf een groente uitkiezen, maak samen het eten klaar, … Ook al proeft je kindje nadien niet, de extra blootstelling zorgt ervoor dat ze met het eten vertrouwd geraken.
  • Reageer hier dan ook positief op, probeer je kind positief te stimuleren om eens te proeven, maar maak er geen drama van als het niet proeft.
  • Merk je dat je je toch te veel zorgen maakt of veel stress blijft voelen tijdens de maaltijdmomenten? Raadpleeg een diëtist, gespecialiseerd in kinderen en moeilijk eetgedrag. Die kan je concrete tips geven, toegespitst op jullie situatie.

Veel succes!

Karolien

ZIT JIJ MET EEN VRAAG OVER VOEDING EN KINDEREN?

Dan is dit jouw kans. Bezorg ons je vraag hieronder, wij leggen ze aan onze expert voor.

Lees ook de andere artikels van voedingsexpert Karolien:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!