Eten en drinken als je borstvoeding geeft: waarop moet je letten?

eten en drinken als je borstvoeding geeft
Getty Images
Als je borstvoeding geeft aan je kleintje, is een gezonde en gevarieerde voeding superbelangrijk. Waarmee je dan best rekening houdt en of er dingen zijn die je beter links laat liggen, vroegen we aan onze voedingsexperte Karolien Raveydts.

Welke voedingsstoffen zijn belangrijk voor jou en je baby als je borstvoeding geeft?

Karolien: “Als je borstvoeding geeft, is een goed uitgebalanceerde voeding cruciaal. Probeer dus zo veel mogelijk te kiezen voor een gezond en evenwichtig eetpatroon met volwaardige maaltijden en tussendoortjes: een variatie aan groenten en fruit, voldoende eiwitbronnen zoals vlees, vis, eitjes, vleesvervangers, en complexe koolhydraten zoals volkoren brood, volkoren pasta, aardappelen, havermout, etc.

Bij de productie van moedermelk worden je vetreserves aangesproken die tijdens de zwangerschap aangelegd zijn. Zorg dus zeker ook voor voldoende gezonde vetten in je maaltijden. Denk maar aan plantaardige olie, minarine, noten, zaden, pitten, avocado, olijven, vette vis, etc.

Hoe graag je de extra zwangerschapskilootjes ziet verdwijnen: tijdens de borstvoeding is diëten geen goed idee. Je baby heeft voldoende voedingsstoffen uit de moedermelk nodig om goed te ontwikkelen, dus die moet je je lichaam ook geven met een volwaardige voeding. Daarnaast zitten er in je vetcellen veel giftige stoffen opgeslagen, die vrijkomen als je vermagert en via de moedermelk bij de baby terecht zouden kunnen komen.”

Moet je meer (calorieën) eten?

Karolien: “Ja! Melkproductie vraagt energie. Als je exclusief borstvoeding geeft, heb je tijdens de eerste zes maanden ongeveer 500 kcal extra nodig. Dat is net zoals tijdens het laatste trimester van je zwangerschap. Je kunt dus gerust blijven eten zoals je daarvoor bezig was. Je zult vanzelf merken dat je sneller of vaker honger krijgt. Zodra je baby zes maanden is, neemt de extra behoefte langzaam af omdat je baby nu ook vaste voeding krijgt. Daardoor zal je kindje minder melk drinken, wat dan weer de melkproductie doet afnemen en jouw behoefte aan die calorieën bijgevolg ook.”

Wat moet je absoluut links laten liggen?

Karolien: “Alcohol drink je liever niet als je borstvoeding geeft. Maar ook met cafeïne en theïne overdrijf je beter niet. Die komen namelijk ook in de moedermelk terecht. Dat kan je baby prikkelbaar en rusteloos maken, waardoor de slaap verstoord kan geraken. Een goede richtlijn is maximum twee tassen koffie of vier tassen thee per dag. Vruchtenthee of infusies bevatten meestal geen theïne. Die kun je dus zonder problemen drinken.

Van vette vis eet je tijdens de borstvoedingsperiode best niet meer dan twee porties per week. Die bevatten helaas ook, als het in grote hoeveelheden eet, giftige stoffen die in de moedermelk terecht kunnen komen. Daarnaast heeft vette vis wel een enorm gezondheidsvoordeel door het aanleveren van eiwitten en gezonde vetzuren, dus schrap een stukje zalm bijvoorbeeld zeker niet helemaal van het menu!”

Moet je meer drinken?

Karolien: “Ja, je moet zeker meer drinken als je borstvoeding geeft! De moedermelk bestaat voor een groot deel uit water, dus dat vocht moet je opnieuw aanvullen. In totaal moet je ongeveer 700 ml tot 1 liter extra drinken per dag. Dat komt neer op ongeveer 2,5 liter water per dag. Een te lage vochtinname kan ervoor zorgen dat je productie gaat afnemen, dus wees hier zeker alert voor.

Je kiest het best voor water, maar ter afwisseling kun je zeker ook eens een bord soep, glas vruchtensap of een kopje thee of koffie drinken. Een goede tip: zorg dat je altijd een drinkfles of glas water klaar hebt staan op de plek waar je normaal je baby voedt. Als je telkens een glas water drinkt tijdens of na elke voeding krijg je zeker voldoende binnen!”

Is alcohol schadelijk als je borstvoeding geeft?

Karolien: “Als je borstvoeding geeft drink je ht best geen alcohol. De schadelijke stoffen in alcohol komen namelijk ook bij je kindje terecht. De hoeveelheid alcohol die in je moedermelk terechtkomt, hangt samen met de hoeveelheid alcohol in je bloed. Kort nadat je alcohol gedronken hebt, is de hoeveelheid die in de moedermelk terechtlomt dus het grootst.

Wil je toch absoluut eens een glaasje drinken? Doe dat dan het liefst net na een borstvoeding, zodat de alcohol al grotendeels uit je bloed verdwenen is tegen de volgende voeding (dat duurt ongeveer drie uur). Beperk het best ook tot één glaasje. Melk afkolven en weggooien omdat je alcohol gedronken hebt, heeft dus ook niet veel zin. Zolang de alcohol in je bloed circuleert, komt hij ook in de moedermelk terecht.”

Kun je bepaalde dingen eten of drinken om de melkproductie te verhogen?

Karolien: “Er zijn heel wat borstvoedingsthee’s en -kruiden op de markt, maar die hebben geen wetenschappelijk bewezen effect. Als je melkproductie begint te dalen, kijk dan eerst en vooral eens naar andere factoren: neem je voldoende rust? Drink je voldoende water? Drinkt je kindje vaak genoeg? Moet je net ongesteld worden waardoor je productie even wat afneemt? Als je je zorgen maakt om je productie, laat je dan zeker begeleiden door je vroedvrouw of lactatiekundige!”

Klopt het dat je kind een makkelijkere eter wordt als je van alles wat eet?

Karolien: “Via de moedermelk krijgt je kindje telkens een fractie van de smaak door van wat jij eet. Het is voor zover ik weet nog niet wetenschappelijk bewezen dat kindjes daardoor makkelijke eters worden (ik ben zelf mama van twee moeilijk eters die borstvoeding kregen 😉), maar kwaad kan het zeker niet! Je kindje krijgt een veel grotere variatie aan smaken binnen als jij gevarieerd eet dan wanneer het telkens dezelfde smaak van kunstvoeding krijgt. Eet dus gerust ook sterk gekruide of pikante voeding, zodat je kindje dit ook leert kennen.”

Kan je baby last krijgen van bijvoorbeeld krampjes als gevolg van wat je eet?

Karolien: “Krampjes komen heel vaak voor bij de normale ontwikkeling van de darmen van je baby. Er is geen bewijs dat baby’s meer krampen zouden krijgen als ze borstvoeding kregen van een mama die bijvoorbeeld kolen gegeten heeft.

Merk je dat je kind heel veel last heeft van krampen en duidelijk ongemak vertoont? Laat dan zeker ook een medische oorzaak uitsluiten door de kinderarts. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een foute houding of aanhap tijdens het voeden, waardoor je kindje veel lucht binnenkrijgt of te gulzig drinkt. Dit kun je met je vroedvrouw of lactatiekundige gaan bekijken.

Daarnaast is er ook de mogelijkheid dat je kindje een allergie (koemelkeiwitallergie is de meest voorkomende) heeft. Dat hoeft zeker niet het einde van de borstvoedingsperiode te betekenen. Contacteer zeker een professional om samen met jou te bekijken hoe je je eigen voeding kunt aanpassen, zodat je kindje geen koemelkeiwitten meer binnenkrijgt via de borstvoeding.”

Mag je vegetarisch of veganistisch eten als je borstvoeding geeft?

Karolien: “Een evenwichtige vegetarische voeding kan zeker. Kies dan voor volwaardige vleesvervangers die eiwitrijk zijn, maar daarnaast ook voldoende ijzer en vitamine B bevatten. Zorg ook dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt (uit groenten en fruit zoals sinaasappel, paprika, etc), want dat bevordert de opname van ijzer.

Ben je veganist? Ga dan niet op eigen houtje te werk en laat je zeker begeleiden door een professional. Het is al een grotere uitdaging om volwaardige veganistische maaltijden samen te stellen, dus het toevoegen van supplementen om geen vitamine- en mineralentekorten te krijgen kan nodig zijn zodat er geen tekorten ontstaan.”

ZIT JIJ MET EEN VRAAG OVER VOEDING EN KINDEREN?

Dan is dit jouw kans. Bezorg ons je vraag hieronder en dan leggen wij ze aan onze expert voor.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Ook interessant voor jou:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!