Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

“Heeft mijn kind extra vitamines nodig in de winter?”

© Getty Images

Je hoort vaak dat kinderen, zeker in de winter, gebaat zijn met extra vitamines in de vorm van een supplement. Ook mama Melissa deed hieraan mee, maar nu twijfelt ze of dat nodig is. Voedingsexperte Karolien geeft raad.

Mama Melissa: “In de winter geef ik mijn kinderen altijd extra vitamines in de vorm van een supplement (o.a. om hun weerstand te verhogen). Is dat nodig of nuttig? Kies ik dan het best voor een mix die speciaal is ontwikkeld voor kinderen? Of geef ik beter enkel vitamine D of C bijvoorbeeld?”

Om meteen met de deur in huis te vallen: extra vitaminesuppletie is bij een kind meestal niet nodig. Enkel voor vitamine D en K zijn er specifieke adviezen voor kinderen. Maar hoe zorg je dan dat je kind geen tekorten krijgt? Ik help je op weg!

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Voor vitamines en mineralen is er een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vastgelegd, de ADH. Deze geeft aan hoeveel je van elke vitamine en mineraal nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren. Deze hoeveelheden hebben een veilige bovengrens, want bij sommige vitamines kan het schadelijk zijn als je er te veel van binnenkrijgt. Denk maar aan vitamine A. Een teveel hieraan kan leiden tot onder andere vermoeidheid en minder eetlust, maar zelfs ook tot oogafwijkingen.

Van de meeste vitamines en mineralen krijgt je kind voldoende binnen via de voeding. In veel (multi)vitaminesupplementen zit een hoeveelheid die even hoog of hoger is dan de ADH. Als je kind dit inneemt bovenop een gevarieerd gezond voedingspatroon krijgt het dus veel meer binnen dan het lichaam nodig heeft. Zoals eerder gezegd kan dit voor sommige vitamines en mineralen schadelijk zijn. Maar de meesten zullen gewoon opnieuw het lichaam verlaten via de urine. Je kind is op dat moment dus een heel duur plasje aan het doen!

Aan te raden suppletie

Van enkele vitamines en mineralen krijgt je kind (mogelijk) niet voldoende binnen via de voeding. Ik som de aandachtspunten even voor je op.

Vitamine D

Deze vitamine is noodzakelijk voor de groei en ontwikkeling van het beendergestel. De hoeveelheid vitamine D in moedermelk is van nature vrij laag en kan niet beïnvloed worden door de voeding van de mama. Aan kunstvoeding wordt vitamine D toegevoegd, maar ook dat is niet voldoende. Ook als er gestart wordt met vaste voeding, kan de nodige hoeveelheid vitamine D moeilijk gedekt worden door de voeding. Tot de leeftijd van 6 jaar is het nodig om dagelijks een supplement vitamine D te geven van 400 IE (internationale eenheden, dit vind je terug op het supplement).

Tijdens de zomermaanden kan je kind vitamine D aanmaken onder invloed van de zon. Aangezien bescherming tegen de schadelijke uv-stralen van de zon essentieel is, is een supplement heel het jaar door aangeraden. Ook als volwassene hebben we trouwens vaak een tekort aan vitamine D, wat je onder andere een heel vermoeid gevoel kan geven. Laat dit dus zeker ook eens bij jezelf controleren bij je volgende bloedafname!

Vitamine K

Deze vitamine is essentieel voor de bloedstolling. Ook deze vitamine is maar in lage hoeveelheid aanwezig in de moedermelk. In sommige ziekenhuizen krijgen baby’s een eenmalige injectie met vitamine K na de geboorte. Dan moet er nadien geen supplement meer gegeven worden. Indien dat niet het geval is, moet een baby die moedermelk krijgt tot de leeftijd van 3 maanden wekelijks een supplement van 2 mg vitamine K krijgen. Als er minstens 1 volledige voeding kunstvoeding per dag wordt gegeven aan de baby is er geen supplement nodig, aangezien dat toegevoegd wordt aan de kunstvoeding.

IJzer

Rond de zesde maand is de ijzervoorraad die je baby meekreeg in de buik van mama meestal opgebruikt. Als je baby moedermelk krijgt, is het vanaf die leeftijd nodig om de ijzervoorraad opnieuw aan te vullen door de vaste voeding te starten. Een supplement is hier normaal niet voor nodig, maar dagelijks extra aandacht voor een ijzerrijke voeding (groene groenten, vlees, vis, granen,…) is aangewezen.

Fluor

Dit werkt vooral plaatselijk om je kindje van een sterk gebit te voorzien, met minder kans op gaatjes. Ook hier is een supplement onder de vorm van tabletten of druppels niet nodig, aangezien dit toegevoegd wordt aan fluorhoudende tandpasta. Het is dus wel belangrijk vanaf de doorbraak van het eerste tandje om een fluorhoudende tandpasta te gebruiken, aangepast aan de leeftijd van je kindje. Hierdoor gebruikt je kind sowieso de correcte hoeveelheid fluoride.

Vitamine B12

Eet je kind veganistisch? Dan is een supplement vitamine B12 nodig, aangezien dat niet voldoende aangeleverd wordt door een veganistische voeding. Laat je hierin zeker begeleiden door een gespecialiseerde professional zodat je kind geen tekorten krijgt.

Gevarieerde gezonde voeding

Zoals eerder al aangehaald krijgt je kind normaal voldoende binnen van alle vitaminen en mineralen (behalve de hierboven genoemde uitzonderingen) via een gevarieerde gezonde voeding.

Probeer je kind dagelijks een portie groeten aan te bieden bij de warme maaltijd, en soep of snackgroentjes bij de broodmaaltijd. Fruit als tussendoortje, bij het ontbijt of op de boterham levert ook weer extra vitaminen en mineralen op.

De vitamines en mineralen die we binnenkrijgen via de voeding worden trouwens veel makkelijker opgenomen dan een supplement, aangezien ze in hun natuurlijke vorm binnenkomen in ons lichaam. Een gezond eetpatroon levert naast vitaminen en mineralen ook heel wat meer op zoals energie om goed te functioneren, vezels voor een vlotte darmtransit, eiwitten als bouwstenen van het lichaam,etc. Een supplement kan dus nooit een gezonde gevarieerde voeding vervangen!

De vitamines en mineralen die we binnenkrijgen via de voeding worden veel makkelijker opgenomen dan een supplement, aangezien ze in hun natuurlijke vorm binnenkomen in ons lichaam.

Maak je je zorgen omdat je een moeilijke eter hebt die weinig groenten of fruit lust? Er zijn heel weinig cijfers bekend over vitaminetekorten bij kinderen. Als je kind toch nog enige variatie heeft in de voeding en onder meer volkoren graanproducten, melkproducten, vlees, vis, fruit, etc. eet, dan gaat het meestal ook nog voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen.

Heeft je kind een heel selectief eetpatroon of merk je dat je kind minder energie heeft, constant ziek is, er maar bleekjes uitziet of andere klachten heeft? Neem dan zeker even contact op met je huis- of kinderarts. Op eigen houtje supplementen beginnen toedienen heeft niet veel zin. Je laat beter eerst controleren welke tekorten er zijn om dan gericht de juiste supplementen te kunnen toedienen. Een (kinder)diëtist kan je ook helpen het voedingspatroon van je kind te verrijken en aanpassingen of toevoegingen te doen om tekorten te voorkomen of op te lossen.

Lees ook de andere artikels van voedingsexpert Karolien:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!