Slaaptips van de expert: dit is de ideale slaapomgeving voor een baby

Te weinig slaap: het moet een van de meest besproken onderwerpen zijn onder mama’s. Want de redenen waarom kinderen, van piepklein tot iets groter, ons ’s nachts uit onze slaap houden, zijn talrijk. Omdat die gebroken nachten best wel een impact hebben, beantwoordt kinderslaapcoach Karen Claes elke maand een vraag van een lezeres. Deze maand: wat is de ideale slaapomgeving voor een baby?

Kinderslaapcoach Karen geeft haar gouden tips voor de babykamer

  • De ideale slaapkamertemperatuur ligt rond de 18°C. Een te koude of te warme kamer kan de slaap van je kindje verstoren. Het is niet altijd evident om de juiste temperatuur te verkrijgen, denk maar aan warme zomerdagen. Wat je dan moet doen? Pas het beddengoed en de slaapkleding aan. De TOG-waarde kan daarbij een handig hulpmiddel zijn. Vergeet zeker ook niet de kamer overdag te verluchten. 
    Graag verder lezen?
    Omdat onze experts kwaliteitsadvies op maat bieden, vragen wij jou om hier EENMALIG & GRATIS een Libelle-account aan te maken. Met een paar klikken krijg je toegang tot al onze artikels en video's! Had je er al eentje aangemaakt op Libelle.be? Log dan gewoon in!
  • Zorg ervoor dat de kamer rust uitstraalt. Slaap gaat samen met rust, en dan wil je geen dingen die aanzetten tot spelen of andere activiteiten. Dus liever geen projector boven het bed of een drukke mobiel met beertjes of geluid! Hetzelfde geldt trouwens voor kleuren: kies voor rustige kleuren op de kamer en zorg ervoor dat er niet te veel afleiding is van speelgoed of andere decoratiespulletjes.
  • Een rustige kamer betekent ook: zo weinig mogelijk geluiden die de slaap van je kindje kunnen verstoren. Zijn er veel omgevingsgeluiden? Dan kan white noise helpen. White noise filtert namelijk de omgevingsgeluiden, zodat de kans veel kleiner is dat je kindje ervan wakker wordt. Daarnaast slapen veel baby’s ook rustiger wanneer er een zacht en constant, monotoon geluid te horen is, en maken ze ook vlotter de overgang van de ene slaapfase naar de andere.
  • Hoe donkerder de kamer, hoe beter voor de slaap van je kindje. In de wintermaanden is dit niet zo’n groot probleem, maar als de dagen weer langer worden, kan de natuurlijke lichtinval de aanmaak van het slaaphormoon melatonine verstoren. Een donkere kamer, liefst zonder lichtinval, maakt het makkelijker voor je kindje om in slaap te vallen.
  • En wat met nachtlampjes? Hoe populair die ook zijn, ze kunnen wel voor onrustige nachten zorgen omdat ze vaak niet het juiste licht bevatten. Een nachtlampje met wit licht kan bijvoorbeeld de aanmaak van het melatonine tegengaan. Ik adviseer daarom altijd nachtlampjes met rood of oranje licht.
    Voor een jonge baby maakt een nachtlampje meestal niet veel verschil, maar het kan natuurlijk wel handig zijn als je ’s nachts je baby moet verversen of voeden. Een zacht nachtlampje zorgt er dan voor dat je baby niet té wakker wordt. Voor oudere kindjes kan een nachtlampje wel een hulp zijn. Ze voelen zich vaak rustiger of veiliger wanneer ze hun kamer kunnen zien.
    Nog een extra slaaplampjestip: zorg ervoor dat de slaapomstandigheden de hele nacht hetzelfde blijven. Als je dus een nachtlampje aandoet bij bedtijd, laat dit dan ook heel de nacht aan en doe het niet uit zodra je kindje in slaap is gevallen. Als je kindje midden in de nacht gedeeltelijk wakker wordt, ziet de slaapkamer er nog even vertrouwd uit als bij het slapengaan.
  • En natuurlijk zijn ook een veilig kinderbed en veilig bedmateriaal heel belangrijk. De richtlijnen hiervoor vind je terug op de website van Kind & Gezin. 

Kun je nog tips gebruiken over de nachtrust van je kind(eren)?

Dan is dit jouw kans. Bezorg ons je vraag hieronder en dan leggen wij ze aan onze expert voor.

Nog meer slaapadvies?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!