Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Slaaptips van de expert: wat als je peuter elke keer uit bed komt?

GettyImages
Te weinig slaap: het moet een van de meest besproken onderwerpen zijn onder mama’s. Want de redenen waarom kinderen, van piepklein tot iets groter, ons ’s nachts uit onze slaap houden, zijn talrijk. Omdat die gebroken nachten best wel een impact hebben, beantwoordt kinderslaapcoach Karen Claes elke maand een vraag van een lezeres. Deze maand:

DEZE MAAND BEANTWOORDT KAREN DE VRAAG VAN MAMA LORE

“Mijn dochter van 3 jaar wil niet meer in haar eigen kamer slapen en komt elke keer naar ons toe. Wat kan ik het best doen?”

Als je peuter niet in zijn/haar bed wil blijven: kinderslaapcoach Karen weet raad

Karen Claes: “Als ik de vraag lees, ga ik ervan uit dat dat een recent probleem is, en dat jouw dochtertje tot voor kort wél nog in haar eigen bedje bleef. Wanneer er plots iets verandert op het vlak van slaap, is het belangrijk om even stil te staan bij alle mogelijke factoren die een invloed kunnen hebben op de slaap.

  • Is er een medische oorzaak? Ik raad altijd aan om langs te gaan bij de huisarts of de kinderarts om even te laten nakijken of er geen medische stoorzenders zijn. Want darmproblemen, oorontstekingen, allergieën … kunnen een grote invloed hebben op de slaap van je kind. Als je kindje snurkt of luid (hoorbaar) ademt (los van verkoudheden) is het ook belangrijk om dit aan te geven aan je arts of een afspraak te maken met een nko-arts.
  • Is er iets gewijzigd in het ritme van je kindje? Gaat je kindje de laatste tijd wat later naar bed, waardoor het misschien wat oververmoeid is, is je kind recent gestopt met dutjes overdag? Een te late bedtijd kan zorgen voor moeilijkere nachten. Veranderingen in het ritme, zoals het wegvallen van het laatste dutje, zorgen er ook meestal voor dat je kindje een tijdje nodig heeft om het evenwicht terug te vinden.
  • Is het bedtijdritueel rustgevend genoeg? Heel belangrijk om de overgang van dag naar nacht te maken, is dat je je kind nog even de tijd geeft om de dag af te sluiten en kalm te worden. Schermen vermijd je best het laatste uur voor het slapengaan, want dit kan de aanmaak van het slaaphormoon melatonine verstoren, waardoor je kindje moeilijker in slaap valt of doorheen de nacht vaker wakker wordt.
  • Zijn er veranderingen in de omgeving? Soms kunnen veranderingen op vlak van slaap gelinkt zijn aan veranderingen in de omgeving: een verhuizing, spanningen thuis, een overlijden van een familielid enzovoort, zijn zaken die je kind zeker zal aanvoelen en die een invloed kunnen hebben op het slapen. Ook spannende gebeurtenissen zoals bv. een verjaardag, kerst, … kunnen tijdelijk voor onrustigere nachten zorgen. Op school wordt er ook meestal rond die thema’s gewerkt, waardoor je kindje dit ‘s nachts verder verwerkt.
  • Hoe zit het met de slaapomgeving? Eerst en vooral kijk ik altijd samen met de ouders of er recent geen dingen zijn veranderd, bv. de overgang van een spijlenbed naar een peuterbed of een groot bed. Dat lijkt misschien een evidente verandering gezien de leeftijd, maar voor een kind is dat vaak een heel grote stap. Daarnaast is het ook zo dat je kindje plots zelf uit bed kan, maar nog niet altijd de zelfcontrole heeft om er effectief in te blijven als je dat vraagt. Belangrijk is daarnaast dat de kamer donker is en niet te warm of te koud.
  • Ligt het gewoon aan de ontwikkeling van je kind? Rond de leeftijd van 3 jaar gaan veel kinderen door een moeilijkere slaapperiode. Angsten kunnen groter worden en vooral ’s nachts een rol gaan spelen. Nachtmerries, angst voor monsters in de kast of onder het bed, … komen veel voor op deze leeftijd. Realiteit en fantasie lopen voor zo’n kleintjes nog heel erg door elkaar. Veel kinderen vragen rond deze leeftijd om een nachtlampje, omdat dat de angsten wat minder groot kan maken.

Veel kinderen maken rond deze leeftijd ook de overgang van één dutje naar geen dutje meer, en ook dat kan een groot effect hebben, zoals ik hierboven al aangaf. Ook de zindelijkheid overdag en ’s nachts kan een invloed hebben.”

Hoe ga je ermee aan de slag?

Karen Claes: “Ik raad aan om eerst alle bovenstaande factoren te overlopen en te kijken of een aantal van die zaken een rol zouden kunnen spelen. Wat voor ons iets onbenulligs lijkt, kan voor je kindje wel degelijk iets groots zijn, dat dus ook een impact heeft op de slaap.

NEEM ANGSTEN WEG

Is je kindje bang? Bekijk dan samen wat je kunt doen om die angsten weg te nemen (bv. knuffel, nachtlampje, …).

BEKIJK DE NORMALE BEDTIJD

Heel veel kinderen hebben weleens een periode dat ze ’s nachts vaker wakker worden, uit bed komen,… Ook dat hoort bij de normale ontwikkeling. Je kindje wordt doorheen de nacht meerdere keren wakker bij de overgang van de ene slaapfase naar de andere, maar heeft het op dit moment blijkbaar moeilijker om zelfstandig terug in slaap te vallen. Belangrijk hierbij is om ook naar de ‘normale’ bedtijd te kijken: heeft je dochtertje het sowieso al moeilijk om bij het naar bed gaan zelfstandig in slaap te vallen? Dan is dat ’s nachts als ze wakker wordt al helemaal geen evidentie!

NEEM JE EIGEN REACTIE ONDER DE LOEP

Hoe je hierop reageert, speelt echter ook een belangrijke rol. Bekijk het vanuit de ogen van je dochter: is het duidelijk voor haar wat er kan en wat niet? Is het duidelijk voor haar hoe jij zult reageren als ze uit bed komt? Als ze bijvoorbeeld de ene nacht bij jullie in bed mag, en de andere nacht niet, is het normaal dat je kindje toch zal proberen om bij jou in bed te mogen slapen.

Als het oké is voor jou dat je kleuter doorheen de nacht bij jou komt slapen, is dat geen enkel probleem, maar hou er wel rekening mee dat dit een slaapassociatie kan worden en dat je kindje hier niet zomaar plots mee zal stoppen.

BRENG HAAR ELKE KEER TERUG NAAR BED

Als je graag wilt dat je dochter in haar eigen bed blijft slapen, is het belangrijk om haar elke keer terug te brengen naar bed. Wanneer je kindje een nachtmerrie heeft, is het natuurlijk belangrijk om ook te troosten en gerust te stellen.

GEEF HET TIJD

Als je iets probeert, hou er dan ook altijd rekening mee dat het tijd nodig heeft. Probeer het liefst toch zeker een week vast te houden om te kijken of het een verschil maakt.

Veel succes!”

Kun je nog tips gebruiken voor de nachtrust van je kind(eren)?

Dan is dit jouw kans. Bezorg ons je vraag hieronder en dan leggen wij ze aan onze expert voor.

Nog meer slaapadvies?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!