Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Slaaptips van de expert: hoe ga je van twee dutjes naar één?

getty images
Te weinig slaap: het moet een van de meest besproken onderwerpen zijn onder mama’s. Want de redenen waarom kinderen, van piepklein tot iets groter, ons ’s nachts uit onze slaap houden, zijn talrijk. Omdat die gebroken nachten best wel een impact hebben, ging Libelle Mama met kinderslaapcoach Karen Claes in zee. Elke maand beantwoordt ze een vraag van een lezeres. Deze maand: Hoe maak ik de overgang van twee dutjes naar één?

“Hoe weet ik wanneer mijn kleintje klaar is om nog maar een dutje per dag te doen? En hoe pak ik dat dan aan? ”

Karen legt het ons uit:

Wanneer is je kindje er klaar voor?

  • De meeste kindjes maken deze overgang tussen 15 en 18 maanden. Dat zijn natuurlijk gemiddelden. Sommigen zijn er wat vroeger mee, anderen wat later. ⁠
  • Bijna alle kinderen gaan door een fase waarbij één dutje te weinig is en twee dutjes te veel. Sommige dagen zullen ze dan ook nog twee dutjes doen, andere dagen maar eentje. Het is een goed idee om daarin het tempo van je kind te volgen. Zo vermijd je dat je kindje oververmoeid wordt. Die overgangsfase kan toch wel een paar weken duren. 

TIP: Laat je niet vangen: rond 12 maanden kan er een fase zijn dat je kindje plots minder goede dutjes doet of zelfs dutjes weigert. Je baby is op die leeftijd niet klaar om de overgang naar één dutje te maken, en zal vanzelf weer het ritme van twee dutjes herpakken als je twee dutjes blijft aanbieden. ⁠

Hoe weet je dat het zover is?

  • Je kindje valt niet meer in slaap ’s ochtends.
  • Je kindje doet opvallend kortere ochtenddutjes.
  • Je kindje doet nog wel een ochtenddutje, maar heeft moeite om (of weigert) in slaap te vallen bij de middagdut.

Hoe pak je de overgang naar 1 dutje aan?

Eerste scenario: je kindje doet nog een ochtenddutje, maar de middagdut lukt moeilijk of niet

  • Kort het ochtenddutje eerst in voordat je het laat wegvallen.
    Bijvoorbeeld: als je kindje 1 uur slaapt, kort dan in naar 45 minuten en kijk een aantal dagen hoe dit loopt. Nog steeds moeilijk om in slaap te vallen ’s middags? Kort dan in naar 30 minuten. Zo laat je je kleintje langzaam wennen aan minder slaap in de ochtend.
  • Laat het ochtenddutje wegvallen. Op een bepaald moment zul je merken dat je kindje minder of niet meer moe lijkt op het ochtenddutmoment. Probeer dan de ochtend te overbruggen tot het tijd is om de middagdut te doen. In het begin kan het nodig zijn dat je de middagdut al om 12 uur zal moeten starten. Probeer dat uur langzaam te verlaten tot je terug op het normale uur van de middagdut zit (ideaal is 12.30 uur à 13 uur).
  • De middagdut wordt langer. Voordien verdeelde je kindje de slaaptijd overdag over twee dutjes. Wanneer er nog maar één dutje overblijft, zal dat dus een langere dut worden. Je mag je kindje zeker 2 uur à 2,5 uur laten slapen. Ook dat is een gemiddelde, dus sommige kindjes zullen iets korter slapen, andere wat langer.

Tweede scenario: je kindje valt niet meer in slaap bij de ochtenddut, of slaapt telkens maar heel kort.

  • Probeer je kindje wakker te houden tot na 12 uur (liefst tot 12.30 uur à 13 uur). Anders wordt de wakkertijd tot de bedtijd veel te lang.
  • Vervroeg het uur van de middagdut tijdelijk. Voor veel kindjes zal de stap van niet meer slapen ’s ochtends naar een middagdut na 12 uur een te grote stap zijn. Dan kun je ook het startuur van de middagdut tijdelijk vervroegen en in kleine stapjes opschuiven naar het latere uur. Bijvoorbeeld: 3 dagen rond 11 uur, 3 dagen rond 11.30 uur, drie dagen rond 12 uur om uiteindelijk de dut te kunnen starten om 12.30 uur. Dat vraagt wat rek-de-tijd-expertise.
  • Zorg ervoor dat je niet vast blijft zitten in de late voormiddag, ook al lijkt je kindje op dat uur moe. Je zult zien dat het beter en beter zal lukken om de tijd tot de middagdut te overbruggen.

BELANGRIJK

Zo’n overgang vraagt veel van je kindje. Meestal is het nodig om de bedtijd een aantal weken te vervroegen om tegemoet te komen aan de slaapnoden van je kindje en te vermijden dat hij of zij oververmoeid geraakt. Kijk goed naar de slaapsignalen van je kind en speel hierop in.

Succes!
Karen

Kun je nog tips gebruiken over de nachtrust van je kind(eren)?

Dan is dit jouw kans. Bezorg ons je vraag hieronder en dan leggen wij ze aan onze expert voor.

Nog meer slaapadvies?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

  uur

Partner Content