Ik heb snel last van mijn rug. Kan ik mijn kindje in een draagdoek of draagzak dragen?

kindje dragen last van rug
Getty Images
Je kindje dragen in een draagzak of -doek is heerlijk. Maar hoe pak je dat het best aan als je snel last hebt van je rug? Dat vroeg mama Eva zich af en wij legden de vraag voor aan onze bewegingsexperte Lien Matthijs.

Mama Eva: “Dag Lien, ik ben pas bevallen en heb nogal snel last van mijn rug. Ik zou graag mijn kindje dragen in een draagdoek of draagzak. Kan dit en heb je eventuele tips voor mij?”

Dag Eva,

Het is heel belangrijk dat je de juiste informatie krijgt over veilig en ergonomisch dragen. De bedoeling is dat je jouw kindje op een comfortabele manier kunt dragen die voor jullie beiden aangenaam aanvoelt. Hieronder vind je alvast enkele tips om zelf aan de slag te gaan.

In een draagdoek is je baby veilig omgeven zoals in de baarmoeder. Een draagdoek is bovendien ideaal wanneer je baby de neiging heeft om te overstrekken, zoals bij prematuriteit vaak voorkomt. Je hartslag en ademhaling zijn duidelijk hoorbaar en je huidgeur wordt makkelijk opgepikt, waardoor je baby vaker rustiger is. Ideaal bij krampjes!

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat gedragen baby’s veel minder vaak huilen. Het dichte contact tussen moeder en baby stimuleert het prolactinehormoon, wat de melkproductie bevordert en waardoor je mogelijke signalen van honger sneller oppikt.

Kindje dragen: verschillende mogelijkheden

• rekbare draagdoek
• geweven draagdoek
• draagdoek met ringsling
• mei tai (tussen draagdoek en -zak) of babydrager
• draagzak
• draagzak voor op de rug
• framedrager

Welke keuze maak je?

De keuze voor een bepaalde soort of merk is persoonlijk en individueel verschillend. Een draagdoek verdient echter wel de voorkeur bij een pasgeboren baby.

Ik raad je aan om voor een geweven doek van linnen of katoen te kiezen. Deze kun je, in tegenstelling tot een elastische draagdoek, gebruiken om je kindje te dragen op zowel je buik, rug als heupen.

Nog voordelen: geweven doeken zijn lekker stevig en kun je tot kleuterleeftijd van je kind gebruiken dankzij de hele variatie aan knopen en draagmogelijkheden. Een doek past zich aan het lichaam van zowel baby als de drager aan. Een tweedehands stuk is vaak wat minder stijf en, doordat deze al eens gebruikt werd, is alle mogelijke rek er al uitgehaald.

EEN PAAR EXTRA TIPS:

  • Bij een draagzak moet de stof doorlopen van knie tot knie. Als de stof over de knieën van je baby loopt, moet deze smaller gemaakt worden. Dat betekent ook dat als je kindje groeit, je vaak moet overschakelen naar een andere draagzak.
  • Een andere optie is kiezen voor een meegroeimodel. Bij deze modellen kun je het zitgedeelte aanpassen en soms ook het ruggedeelte.
  • Indien je beviel via keizersnede opteer je voor een draagzak die je litteken wat ontziet. Het is niet bevorderlijk voor het herstel als er druk op de wonde wordt uigeoefend. Een zachte tailleband is hier belangrijk.

Hoe draag je jouw baby?

Een voorwaartse positie levert veel prikkels op, waardoor je baby onrustig kan zijn. In de eerste maanden na de geboorte is het dus belangrijk om je baby naar je toe te dragen.

De voordelen? Je hartslag is duidelijk hoorbaar en je huidgeur wordt makkelijk opgepikt, waardoor je baby vaker rustiger is. Pasgeboren baby’s draag je het liefst op je buik. Door dat intieme contact wordt de productie van oxytocine gestimuleerd, wat de biologische hechting met je kleintje bevordert. Dit gelukshormoon vermindert ook de kans op babyblues en postnatale depressie. Ook papa’s produceren dit gelukshormoon en kunnen zo een relatie opbouwen met het kindje.

Van zodra je opmerkt dat je baby nieuwsgieriger wordt en ontvankelijker is voor prikkels, kun je jouw baby – gedurende een korte periode – voorwaarts dragen. Vanaf nu is het ook leuk om je postpartum herstelprogramma uit te voeren met je kindje voor een spiegel. Zo oefenen jullie beiden: win-win!

Lukt het jouw kindje om zelfstandig het hoofdje rechtop te houden? Dan kun je jouw baby gerust op de rug dragen. Wees er echter wel attent op dat niet elke draagzak erop voorzien is om rugwaarts te dragen. Als je baby vermoeid raakt, kun je gerust terug overschakelen naar het dragen op je buik. Let erop dat je niet te lang in één keer draagt, telkens je van draagpositie wisselt.

Wat is de M-houding?


De basis van deze draaghouding is een goede ondersteuning van het bekken. Als het bekken voldoende ondersteund wordt, worden hoofd en nek ook voldoende ondersteund. Dat kun je bekomen met de M-houding. Deze houding beperkt de groei van je baby niet en stimuleert zelf de het kraakbeen in de heupgewrichten van je kindje. Bovendien wordt het ruggetje – dat in de eerste levensmaanden nog niet klaar is voor het dragen van het volledige gewicht – ontlast.

Wat is de M-houding concreet?

  • De knieën bevinden zich hoger dan de heupen. Op deie manier worden de darmen ontlast en vloeit de melk minder makkelijk omhoog. Ideaal dus bij krampjes en reflux.
  • De knieën zijn licht gebogen in een zittende squatpositie (M-positie)
  • De zak of doek ondersteunt de natuurlijke kromming van de rug. De rug maakt een C-vorm bij pasgeboren baby (bolling) en strekt zich geleidelijk aan op wanneer de baby groeit
  • Het hoofdje kan steunen tegen jouw lichaam (indien je baby moe is)

Je draagt een draagdoek of -zak zonder al te veel speling te laten voor je baby. Ervaring leert dat deze eerder te los gedragen worden dan te strak. Een losse knoop of bevestiging zorgt ervoor dat je baby te laag hangt en veroorzaakt spanning in de nek-, schouder- en rugspieren.

Als je jouw baby op de buik draagt, dan zou die zodanig hoog moeten zitten dat je als drager makkelijk een kusje op het hoofdje kunt geven. Wanneer je correct draagt, kun je jouw kindje ook veel langer dragen dan zonder doek of zak.

Oefenen van je houding samen met je baby

Tijdens je zwangerschap verplaatst je algemene lichaamszwaartepunt naar voren door je groeiende buik en borsten. Van zodra je bevallen bent, zul je jouw baby hogerop gaan dragen ter hoogte van de borst. Het grootste gewicht bevindt zich dus nog steeds vooraan je lichaam. Dat extra gewicht vormt juist een extra oefenelement om een opgerichte rugpositie na te streven. Het dragen van je baby lokt namelijk een voorwaartse positie uit van je nek- en schouders, waardoor je meer druk uitoefent op de lage rug indien je niet op je houding let.

Indien je rugklachten hebt, is het dus des te belangrijker om aandacht te besteden aan een optimale lichaamspositie. Niet alleen dient jouw baby comfortabel te zitten, maar dien jij ook aandacht te besteden aan jezelf.

Een paar tips:

1. Plaats je voeten op heupbreedte.
2. Kantel je bekken naar achteren waardoor de rug afvlakt en je knieën mild gebogen worden.
3. Breng je bekken boven de enkels, waardoor je meer steun neemt op de hielen.
4. Rol de schouderbladen naar onder en beneden richting de sluiting van je beha of in het midden van je sporttop.

In de praktijk geef ik mama’s steeds de raad om hun houding zijwaarts te oefenen voor de spiegel. Besteed elke dag 5 minuten de tijd aan het oefenen van je houding samen met je baby in de draagzak of -doek voor een grote spiegel. Zo worden de spieren aan de achterzijde van je lichaam – die verantwoordelijk zijn voor het rechtop houden van je lichaam – sterker, waardoor je minder rugklachten ontwikkelt.

Fabels over je kindje dragen

Het is niet zo dat baby’s die gedragen worden veel later beginnen te stappen. Wanneer je jouw baby draagt, beweegt die met jou mee, waardoor de motorische ontwikkeling gestimuleerd wordt. De evenwichtsorganen van je baby worden uitgedaagd en de nekspieren ontwikkelen zich vaak sneller, waardoor het hoofdje makkelijker rechtop gehouden kan worden. Een draagdoek is bovendien ideaal wanneer je baby de neiging heeft om te overstrekken, zoals bij prematuriteit vaak voorkomt.

Je kunt een pasgeboren baby ook niet te veel verwennen en daarom mag je gerust zolang dragen als jullie beiden aangenaam vinden, terwijl jij rustig jouw dagdagelijkse activiteiten uitvoert of een wandeling maakt. De eerste maanden behoort dragen tot de biologische behoefte van jouw kindje. Je kunt je baby dus niet té veel dragen of té veel verwennen.

Een draagdoek of draagzak beschermt je baby niet tegen vallen of stoten. Draag daarom je baby nooit op de buik of rug wanneer je fietst of een gemotoriseerd voertuig bestuurt. Ga je regelmatig stevig stappen of bergklimmen met je oudere kind, dan is een framedrager een goede keuze voor deze activiteiten.

Advies van een expert

Als perinatale kinesitherapeute geef ik zelf veel advies over het dragen van je kindje met betrekking tot jouw lichaamshouding en de groei van je baby. In de praktijk oefenen mama’s vaak samen met hun baby in een draagdoek of -zak. Er bestaan echter zoveel draagmogelijkheden en soorten dat ik je aanraad om eens langs te gaan bij een erkende draagconsulente. Deze helpen jullie ontdekken wat voor jullie allebei werkt.

Succes!

Lien

ZIT JIJ MET EEN BEWEGINGSVRAAG?

Dan is dit jouw kans. Bezorg ons je vraag hieronder, wij leggen ze aan onze expert voor.

Nog meer tips en advies van Lien:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!