“Welk effect heeft een hittegolf op een zwanger lichaam?”

hittegolf zwanger
Getty Images
Je hoeft als zwangere of pas bevallen mama heus niet in paniek te slaan bij de aankondiging van een hittegolf. Bewegingsexpert Lien Matthijs van LIVACTIV geeft enkele belangrijke weetjes en tips om je hoofd en zwangere buik koel te houden.

Zwanger tijdens hittegolf: hete hormonen

Bewegingsexpert Lien Matthijs: “Als zwangere of pas bevallen mama is jouw stofwisseling door de veranderde hormoonwerking hoger in vergelijking met een niet-zwangere vrouw. Gemiddeld genomen bedraagt je lichaamstemperatuur zo’n 37°C.

Als de omgevingstemperatuur oploopt, zal ook je lichaamstemperatuur makkelijker stijgen. Gelukkig beschikt het lichaam over allerlei mechanismen om de temperatuur min of meer constant te houden.

Eén van deze mechanismen is de zweetfunctie. Doordat het zweet verdampt ben je in staat je lichaam af te koelen. Als zwangere of pas bevallen vrouw ga je door de hele veranderde hormoonwerking nog makkelijker zweten.

Je verliest dus heel wat vocht. Wanneer je dat vochtverlies niet tijdig compenseert door voldoende te drinken, bestaat de kans op uitdroging. Volwassen personen wordt aangeraden zo’n anderhalve liter water te drinken per dag. Dat is als zwangere of pas bevallen vrouw nóg belangrijker, omdat je juist gemakkelijker zweet.

Veel water drinken is als zwangere vrouw nog belangrijker omdat je juist makkelijker zweet

Zweten zorgt er ook voor dat je bloedvolume afneemt. Voldoende hydratatie zorgt ervoor dat je voorkomt dat je hart overuren moet draaien. Als zwangere werkt je hart al meer waardoor je ook sneller buiten adem raakt.

Daarom is het aangeraden om inspanningen te beperken. Tijdens de zwangerschap raak je sowieso al sneller buiten adem omdat de baby letterlijk heel wat van je ademruimte inneemt. Maak het jezelf daarom niet nog lastiger bij hoge temperaturen.

Hittegolf: wat met de baby in jouw buik?

Je ongeboren baby heeft op zich niet direct last van de zonnestralen op je buik, de UV-straling dringt immers niet tot in de baarmoeder door. Maar de uitdroging zoals hierboven vermeld, houdt wel enkele risico’s in:

Wanneer je lichaamstemperatuur overmatig stijgt, brengt dat de doorbloeding naar de placenta in gedrang en bereiken de nodige voedingsstoffen onvoldoende jouw baby. Dus let toch een beetje op als je van plan bent om te zonnebaden.”

Wil je toch wat sporten, kies dan voor een lekker verkoelend zwemmomentje

Deze tips moet je tijdens een hittegolf zeker in acht nemen:

  1. Drink voldoende water (1,5 à 2l/dag) en vermijd zoete, gesuikerde drankjes. Die houden het vocht eerder op. Kies voor thee of een watertje met wat fruit in als de ideale verfrissende mocktail. En drink ook altijd voor je echt een dorstgevoel hebt. Oké, misschien moet je nu vaker naar het toilet, maar je zorgt er wél voor dat je lichaam goed gehydrateerd blijft.
  2. Kies voor luchtige, licht getinte kleding in linnen of katoen. Die kledingstukken ademen het makkelijkste.
  3. Ga het huis niet uit zonder hoed op het hoofd of zonnecrème met voldoende hoge factor en zoek regelmatig de schaduw op.
  4. Zoek verkoeling door met je voeten in een emmertje met lauw water of kinderbadje te plonzen. Leg regelmatig een koud washandje op je voorhoofd. Nog beter is het om een koud washandje of gekoeld blikje in je nek te leggen. Dan koel je vlotter af.
  5. Hou regelmatig je benen omhoog om gezwollen enkels te vermijden. Leg je benen tegen de muur gesteund en blijf zo enkele minuutjes in deze rustpositie (= Viparita Karani tegen de muur gesteund, afkomstig uit de yoga).
  6. Beperk lichaamsbeweging tot het noodzakelijke minimum (om te vermijden dat je lichaamstemperatuur te hoog oploopt). Wil je toch wat sporten, kies dan voor een lekker verkoelend zwemmomentje. Het water zorgt voor wat gewichtsontlasting en bevordert de bloedcirculatie (het water oefent druk uit op het lichaam en verdiept de ademhaling).
  7. Let op met overmatige zoutinname om te vermijden dat je makkelijker vocht ophoudt.

 

Meer van onze Mama-bewegingsexpert vind je hier:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!