Welk fruit vanaf 4 maanden?

watermeloen
Kies voor zacht, vers en rijp seizoensfruit. Verwijder de steen en de pel bij steenvruchten en ontpit en ontvel druiven.

Zorg voor afwisseling zodat je baby alle vitaminen binnen krijgt. Kies dus niet altijd de traditionele combinatie appel-sinaasappel-banaan, niet alle fruit bevat immers van alle vitamines evenveel. Kiwi’s, sinaasappelen en mandarijntjes zijn grote vitamine C-bronnen, appelen, peren en pruimen daarentegen bevatten bijna geen vitamine C. Ook de teeltwijze en het seizoen kunnen ook voor schommelingen zorgen.

Geef ook regelmatig een fruitsoort apart zodat je baby zijn smaakzin goed ontwikkelt. Bied een nieuwe fruitsoort enkele dagen na elkaar aan om na te gaan hij die fruitsoort lust.

Vanaf 4 maanden Appel, banaan, citroen, kiwi, sinaasappel, mango, peer, nectarine, pompelmoes, pruim, mandarijn, meloen, perzik
Vanaf 6 maanden Aardbei, abrikoos, braambes, framboos, lychee, sharonvrucht, rabarber, stervrucht, vijg, papaja, passievrucht
Vanaf 8 maanden Granaatappel
Vanaf 12 maanden Ananas, druif, kers, kruisbes, blauwe bes, rode bes, veenbes

Gedroogd fruit bevat veel suiker en heeft dus niet de dezelfde voedingswaarde als vers fruit.

Blikfruit, fruit in glas of (gevitamineerde) vruchtensiropen bevatten ook veel suiker waardoor je baby teveel energie binnen krijgt, er meer kans is op tandbederf en hij aan een zoete smaak went.
Als het fruit uit blik of glas is waaraan geen suiker is toegevoegd (‘op eigen sap’) geniet vers fruit toch ook de voorkeur omdat het meer vitaminen bevat.