Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Eerste hulp bij mama-twijfels: Hoe vind ik een gezond evenwicht tussen al mijn to do’s en tijd voor de kinderen?

© Getty Images
Mama zijn: het is een van de belangrijkste én moeilijkste jobs in het leven. We gaan er allemaal voor, met vallen en opstaan. En vragen ons voortdurend af of we het wel goed doen. En dat is natuurlijk het geval, al zijn we daar zelf misschien niet altijd helemaal van overtuigd. Elke maand leggen we een van jullie vragen of twijfels rond het mama-zijn voor aan onze welzijnsexperte Romina, klinisch psycholoog die tevens workshops rond emotioneel welzijn geeft. Deze maand beantwoordt Romina de mama-twijfels van lezeres Chloé.

Lezeres Chloé: “Ik voel me soms wat overweldigd door al mijn to do’s. Het lijstje is eindeloos, en het geeft me vaak het gevoel dat ik geen tijd heb om met mijn kinderen te spelen. Heb jij soms tips voor mij?”

WELZIJNSEXPERTE ROMINA GEEFT RAAD

Lieve Chloé, het is ontzettend waardevol dat je voelt dat ‘er iets wringt’. Misschien speelt het al een tijdje, of nog maar net? Hoe dan ook: het is het begin van alle verandering.
Als ik je verhaal lees, dan lijkt er naar jouw gevoel een onevenwicht tussen een aspect in je leven dat té veel aanwezig is (de to do’s) en eentje dat té weinig aandacht krijgt (het spelen met je kinderen) te zijn. Om ervoor te zorgen dat dat gevoel minder gaat wringen, is het belangrijk om een nieuwe balans te vinden. Enerzijds door hetgeen je té veel doet minder te gaan doen, en hetgeen je té weinig doet meer te gaan doen anderzijds.

ALS JE TE VEEL TO DO’S HEBT…

Vergeet niet dat je zeker niet alleen bent. Zowat iedereen is onderhevig aan het constante ‘aanstaan’, de vanzelfsprekendheid dat er altijd wel iets moét gebeuren, de gewoonte om bezig te zijn en te blijven, de druk om te presteren… Kortom: de eindeloze lijst van to do’s.

Dat het overweldigend kan zijn, is niet zo gek. Sterker nog: de meeste mensen voelen die constante druk, wat behoorlijk storend is. Denk dus zeker niet dat het aan jou ligt. Dat kan alleen maar meer nodeloze schuldgevoelens naar boven brengen, wat uiteraard energie vreet. En dat kan je wel missen!

DE KUNST VAN HET LOSLATEN

Het is een kwestie van de gewoonte om het grootste aandeel van je energie en aandacht dat je aan je to do’s schenkt, te doorbreken. Je moet het automatisme ‘blijven gaan’ doorbreken, dat eigenlijk zelf-versnellend en tegelijk minder effectief werkt.

  • Stel jezelf wekelijks de vraag welke delen van je leven het meeste van je aandacht verdienen. Wat sluit het dichtst aan bij je waarden? Waaraan geef je misschien te veel energie en aandacht? Welke to do’s moéten gebeuren en welke zijn eigenlijk niet zo noodzakelijk? Je moet niet meteen een pasklaar antwoord hebben op al die vragen. Zie het als een stappenplan om opnieuw voeling te krijgen met wat echt telt.
  • Sta elke dag drie keer stil. Letterlijk, maar vooral figuurlijk: halt! Ben je op dat moment bezig met hetgeen het belangrijkste is? Welke dingen kun je laten vallen en hoe kun je je aandacht richten op iets dat meer waardevol is? Het druist in tegen je dagelijkse gewoonten om stil te staan, maar het is een cadeau voor je lichaam om de ‘aanknop’ even uit te zetten.

ALS JE TE WEINIG KWALI-TIJD HEBT…

Het is een inschatting vanop een afstand, maar ik vermoed dat je misschien kwali-tijd mist? Met de kinderen, maar mogelijks ook met jezelf? Als je zegt dat je te weinig tijd hebt om met hen te spelen, mis je waarschijnlijk de verbinding die je voelt tijdens zo’n moment samen? Het gaat dan over te weinig to be’s: eerder zijn dan doen. En laat dat net zijn wat voldoening en geluk brengt, iets waar we met z’n allen te weinig waarde aan (mogen/kunnen) schenken.

TERUG NAAR DE ESSENTIE

Als ik je één tip mag geven: probeer de essentie te vatten. Wat mis je echt? Waar heb je nood aan? Waar moet je momenteel op inboeten? Dat kan spelen met je kinderen zijn, maar evengoed je verbonden voelen op een heel andere manier.

Het is belangrijk om die essentie onder ogen te zien, want het erkennen van een gemis vormt een positieve, intrinsieke motivatie om iets te veranderen. Om datgene wat je mist en waar je misschien te weinig aandacht aan geeft, opnieuw te installeren. Het brengt opnieuw gemoedsrust, een gevoel van ‘het klopt’, wat je uiteindelijk ook meer energie geeft. Zorg er dus voor dat je een keertje per week contact maakt met dat wat je mist. Dat mag je koesteren, want zo nestelt het zich terug in de dagelijkse leven.

Ik vat het graag zo samen:

IN IEDERS LEVEN MÓETEN ER altijd DINGEN GEBEUREN. ZELFS NADAT JE TO DO’S VAN JE LIJSTJE SCHRAPTE EN PRIORITEITEN STELDE. MAAR DAT WIL NIET ZEGGEN DAT JE GEEN EVENWICHT MAG CREËREN DOOR OOK TE KIEZEN VOOR DE TO BE’S. HET IS NORMAAL DAT HET ALLEMAAL NIET VANZELF GAAT, MAAR HET IS ZO WAARDEVOL OM TE BLIJVEN PROBEREN.

Ik wens je veel mildheid in deze zoektocht. Als je dicht bij je waarden blijft, heb je alvast een kompas om minder verloren te lopen.

Veel succes,
Romina

Zit jij ook met een vraag of twijfel rond het mama-zijn?

Dan is dit jouw kans. Bezorg ons je vraag hieronder en dan leggen wij ze voor aan onze expert.

ZEKER OOK LEZEN:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content