Eerste hulp bij Mama-twijfels: “Ik ben helemaal op, hoe geraak ik hier weer uit?”

mama twijfels
Getty Images
Mama zijn: het is een van de belangrijkste én moeilijkste jobs in het leven. We gaan er allemaal voor met vallen en opstaan en vragen ons voortdurend af of we het wel goed doen. En dat is allicht het geval, al zijn we daar zelf misschien niet altijd helemaal van overtuigd ... Elke maand leggen we een van jullie vragen of twijfels rond het mama-zijn voor aan onze welzijnsexperte Romina.

DEZE MAAND BEANTWOORDT ROMINA DE TWIJFELS VAN LEZERES Carolien

Lezeres Carolien: “Ik ben de mama van twee dochters van 4 en 6 jaar en een zoontje van 1 jaar. Sinds de lockdown is de balans tussen werk en privé helemaal zoek en heb ik erg het gevoel dat ik faal. Ik ben helemaal op. Ik heb geen energie meer voor verhaaltjes voor het slapengaan en ik word heel snel boos. Heb jij tips om hieruit te geraken?”

Expert Romina: “Je bent overbevraagd en je moet nu echt een pauze inlassen om fysiek, emotioneel en mentaal te recupereren.”

Beste Carolien

Ik begrijp je helemaal. En samen met mij herkennen vast heel wat ouders zichzelf in jouw verhaal. De voorbije lockdown heeft immers voor een absurde overbevraging gezorgd. We namen met z’n allen verschillende rollen en verantwoordelijkheden tegelijkertijd op. We waren plannner, werknemer, huishouder, oppasser, ouder en partner in één. Voortdurend en tegelijkertijd. En daar krijg je stress van, dat is helemaal normaal. Het toont nog maar eens aan hoe belangrijk onze omgeving en ons netwerk is om een kind op te voeden. It takes a village, weet je wel. Maar dat dorp was er niet. Of het was toch niet beschikbaar. We waren met z’n allen constant verantwoordelijk, in al onze rollen. En dat is te veel. Ons lichaam kan wel wat verdragen hoor, maar zoveel niet. Wist je dat een mens gemiddeld drie weken in overspanning kan functioneren? Drie weken kunnen we overleven op adrenaline, zonder te recupereren. Maar na drie weken is het op. Dan moeten we weer tot rust kunnen komen. Doen we dat niet, dan geraken we overspannen of helemaal opgebrand. Om dus maar te zeggen: wat je voelt is heel normaal en het was eigenlijk bij het begin van de lockdown al te voorspellen.

drie weken kunnen we overleven op adrenaline. Maar daarna is het op

We hadden het minder goed moeten doen.

Als we alles van tevoren zouden weten, had ik je toen gezegd dat je het minder goed moest doen. Dat was onze enige redding. Een minder goede mama, partner, werknemer, planner en huishouder zijn. Maar daarvoor is het te snel en te overweldigend geweest. Na verloop van tijd zag je zeker dat verschillende ouders andere keuzes maakten en het bijvoorbeeld oké vonden dat hun kinderen dan maar wat meer filmpjes bekeken. Simpelweg omdat het op geen andere manier lukte. Maar de meesten vonden het heel moeilijk om het minder goed te doen, omdat het onduidelijk was hoe lang het ging duren. ‘Ik hou het nog wel eventjes vol’, heb ook jij vast een paar keer gedacht.

We willen altijd nuttig zijn, iets doen. Wel, dat is onterecht. Er is geen kracht zonder rust

Maar wat nu? Hoe geraak jij hier uit?

Een langdurige inspanning zorgt altijd voor een overspanning, zoals jij die nu heel duidelijk voelt. En die uit zich op drie vlakken:

  • Fysiek: je voelt je vermoeid en letterlijk op.
  • Mentaal: je maakt sneller fouten en je kunt je minder goed concentreren.
  • Emotioneel: je geraakt sneller geïrriteerd, je wordt sneller boos, sneller verdrietig en je voelt je sneller schuldig.

Om die overspanning weer weg te werken moet je nu drie dingen doen:

  1. Wees mild voor je zelf. Dwing jezelf niet om minder moe te zijn of om het beter te doen. Voel wat je voelt en weet dat dit een normale reactie is op een ongewone situatie.
  2. Je moet nu recupereren. Dat weet je vast, maar ik denk dat het toch geen kwaad kan dat ik het je nog eens vertel. Na de inspanning komt de ontspanning. Dat is altijd zo. Er is geen dag zonder nacht en geen kracht zonder rust. En hoewel we dat allemaal weten, lijkt er toch iets in het gemiddelde mamabrein aanwezig te zijn wat tiltslaat bij ontspanning. We willen altijd nuttig zijn, iets doen. Wel, dat is onterecht. Je kunt niet krachtig zijn zonder af en toe rust te nemen. Die rust hoort erbij. Het is echt oké om te rusten. Sterker nog, het is noodzakelijk. En zeker nu. Je moet nu echt een pauze inlassen om fysiek, emotioneel en mentaal te recupereren.
    • Plan tijd in voor jezelf. We kunnen terug wat meer beroep doen op ons netwerk,    maar daar gebruik van. Laat je kindjes eens wat langer in de crèche of op school. Of neem eens een half dagje voor jezelf tijdens het weekend.
    • Doe activiteiten die niet moeten en die je mentaal of fysiek ontspannen. Je kunt fysiek inspannende dingen doen die je mentaal ontspannen zoals sporten of klussen in de tuin. Of je kunt jezelf fysiek ontspannen en mentaal inspannen door bijvoorbeeld een goed boek te lezen. Of je kunt beide combineren door bijvoorbeeld een koffie te drinken met vriendinnen of een serie te bekijken … Check altijd even bij jezelf: doe ik het echt om te ontspannen of eigenlijk ook omdat het moet? En ga na of je niet te veel van hetzelfde doet. Je moet die fysieke en mentale ontspanning voldoende afwisselen.
  3. Zoek begeleiding als dat nodig is. Ik kan aan je vraag niet voldoende afleiden of je enkel overspannen bent en weer helemaal de oude wordt als je voldoende ontspanning in plant. Als dit gevoel echt te lang duurt, dan raad ik je aan om met iemand te gaan praten. Maar ook wanneer je niet zo goed weet hoe je dat recupereren moet aanpakken, zijn er heel wat mensen die je hier in kunnen begeleiden. Aarzel niet om hen te contacteren. En zorg goed voor jezelf, Carolien!

Liefs,
Romina

 

Romina Rys, oprichtster van Therapiepraktijk ICI, studeerde af als erkend klinisch psychologe en volgde later de therapieopleiding ‘Postgraduaat Cliëntgerichte Psychotherapie’, beide aan de KU Leuven. De komst van haar twee zoontjes in 2017 en 2018 veroorzaakte een ‘nieuwe storm’ op persoonlijk en professioneel vlak. Ze realiseerde haar grote droom en startte met Mamaplan, een reeks workshops rond zelfzorg voor moeders.

 

Zit jij ook met een vraag of twijfel rond het mama-zijn?

Dan is dit jouw kans. Bezorg ons je vraag hieronder en dan leggen wij ze aan onze expert voor.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Met dank aan Romina Rys. Meer info over haar mamaplan? Kijk op  www.therapiepraktijk-ici.com en volg Romina op Instagram: mamaplan.ici

ZEKER OOK LEZEN:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!