5 tips voor een gezonde schooldag boordevol energie

Door -
lunch ontbijt gezond
©gettyimages
Kinderen hebben energie nodig, véél energie. Dus (de dag) goed begonnen, is half gewonnen. Met deze ontbijt- en lunchtips komt je kroost - en jij - de dag al fluitend door.

Start met een vitaminebom-ontbijt

Een absolute aanrader: het fruitontbijt. Tjokvol vitamines, mineralen en gezonde suikers die onze hersenen en ons zenuwstelsel ondersteunen.

Als je nog geen blender hebt, zet die dan zeker op je verlanglijstje. Je bereidt er razendsnel smoothies mee. Mix bijvoorbeeld ananas met banaan en mango of peer met appel en blauwe bessen.

Of vul een kommetje met bio-yoghurt en stukjes gedroogde dadel en abrikoos. Heerlijk! En je kunt het de avond ervoor al klaarmaken.

Geef het goede voorbeeld

Practice what you preach. Zeg niet honderd keer hoe belangrijk een goed ontbijt is, maar zorg dat je zelf mee aan tafel zit. Misschien moet je een halfuurtje vroeger opstaan, maar dat went. En vooral: het loont! Ontbijten wordt op die manier een gezonde gewoonte en een echt gezinsmoment.

Extra voordelen?

  • Je kinderen kunnen zich beter concentreren op school én ze zijn minder snel humeurig.
  • Ook jij begint meer relaxed en met een stevige basis aan de dag.
  • Bovendien is er zo minder kans op overgewicht.

Pimp de lunchbox

Last van verlorenvoorwerpitis? Dat is zo opgelost met een bijzondere en/of gepersonaliseerde brooddoos. Hieronder een paar leuke ideetjes.

Brooddoos met foto – €14,99

 

Brooddoos met naam – € 13,95

Retro lunchbox met schoudertas  €12, 50

 

Katoenen lunchzak – € 13

Maak een mooie, kleurrijke lunch

Eten doe je ook met je ogen. Wissel die gewone boterhammetjes ook eens af met iets anders. Enkele ideetjes:

  • Vul een pitabroodje met sla, geraspte wortelen, een likje mayonaise en blokjes gebakken kip.
  • Geef een extra potje met kerstomaatjes, staafjes wortel, reepjes komkommer en een een yoghurtdipsaus met verse bieslook mee.
  • Pimp een restje pasta met pesto, stukjes zongedroogde tomaat en wat mozzarella.
  • Geef een stukje quiche mee met prei en fetakaas.
  • Of rol een wrap met kruidenkaas, ham, sla en geroosterde pijnboompitjes.

Nog meer tips voor een gezonde lunchbox? Die vind je hier.

De truc met de diepvries

Stop wat brood in de diepvriezer, in een plastic zak of bewaardoos. Zo kun je brood tot twee maanden lang bewaren en heb je altijd wat in huis. Maak de sneetjes los van elkaar en ze zijn na tien minuten terug zacht. Of stop ze even in de broodrooster op de ontdooi-stand.

Of je maakt je brood gewoon zelf! Lees maar even mee.

Bron: Kids Only

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!