Wat met moeilijke eters?

I hate a vegetables! I'm not eating this!; Shutterstock ID 277915646
Gezonde voeding da's wat kinderen nodig hebben. Makkelijker gezegd dan gedaan als je een kleuter hebt die geen fruit wil eten of een peuter die de groenten zo van z'n bord kiepert... Maar wat hebben ze nu echt nodig?

Elke dag heeft een kind nood aan groenten, fruit, melkproducten, granen (brood) en vetten. En uiteraard voldoende water.

Peuters tot 3 jaar moeten in principe 1 tot 3 grote lepels groenten eten. Kleuters en lager schoolkinderen tot een jaar of acht moeten er zeker 2 à 3 opeten. Hetzelfde geldt voor aardappels. Anderhalf stuk fruit is een dagelijks minimum voor kinderen. Groenten en fruit zitten boordevol vezels en zijn bron van vitaminen.

Maar wat doe je als ze er echt niet in willen?

Vaak gaat groentenpuree veel vlotter dan aardappelen en gekookte groenten apart. Soepen en ovenschotels zijn ideaal om groenten naar binnen te loodsen.

In tomatensaus voor pasta kan je ook makkelijk groenten verwerken. Courgettes, paprika’s, wortelen, ui of wat witte selder zijn ideaal om mee te koken in de pastasaus.
Als je de saus even mixt voor je eventueel vlees toevoegt, slaagt de gewiekste vissende peuter er zelfs niet meer in om de groenten terug te vinden.

Vaak lukt het makkelijker om kleuters kerstomaatjes of komkommerstaafjes te laten eten dan pakweg gekookte bloemkool.

Heb je zelf nog ideeën, tips of trucs om moeilijke etertjes te paaien? Post ze als reactie op dit artikel!

LEES OOK

Zo doet deze mama haar kind gezond eten

Help, mijn kind wil niet eten!

Bord leeg eten? Geen goed idee!