Wie is Jules?
Jules is de klaspop die intussen in een pak Vlaamse scholen de kleuters verwelkomt. Waarom is Jules zo populair?
Zappybaby vroeg aan kleuterjuf Anneleen hoe belangrijk Jules is voor onze kleuters en hoe zij het succes van Jules verklaart.
Wat is het nut van een klaspop zoals Jules?
"Peuters die voor het eerst naar school gaan, komen in een totaal nieuwe omgeving . Ze komen plots terecht tussen allemaal 'vreemde' kindjes én moeten op korte tijd heel wat volwassenen leren kennen en leren vertrouwen. Hun eigen juf/meester, de turnleerkracht, een zorgleerkracht, de leerkrachten van de andere klassen, middagmama's,…. Dat is niet evident."
" In hun klas hebben ze hun vertrouwde juf én Jules , een handpop die dezelfde dingen meemaakt als de peuters zelf. Jules brengt ook de voorwerpen mee die de peuters mee moesten brengen (zoals een foto van mama tijdens het thema moederdag), gaat mee naar de turnzaal en… stelt soms de vragen die de peuters zelf niet durven/kunnen stellen!"
"Jules is voor vele kleuters een extra vriendje en toch ook een directe 'lijn' met hun juf. Jules is een zekerheid voor de kleutertjes. Hij is er altijd en hij brengt de klasstructuur aan. Jules wordt aan het begin van de klasdag wakker gemaakt en hij gaat slapen als de schooldag voorbij is. Ook bij feesten is Jules erg belangrijk, want bij verjaardagen (of bij sommige leerkrachten elk weekend) gaat Jules bij de jarige logeren."
"Bij oudere kleuters heeft een klaspop hetzelfde nut. Al hoeft de klaspop niet hun 'veiligheidsgevoel' te versterken. Bij hen – en natuurlijk ook bij de peuters – kan een klaspop verschillende weekthema's inleiden of versterken. Weekthema's zijn belangstellingscentra waarrond de klas werkt in bepaalde weken. Zo kan Jules of een andere klaspop plots een brandweerhelm op hebben om het thema 'de brandweer' in te leiden."
Wat betekent Jules voor jou als kleuterjuf?
"Eigenlijk net hetzelfde als voor de kleuters: een houvast . Een thema inleiden of gaande houden, lukt altijd supergoed met Jules. Het wekt spanning op bij de kleuters want na verloop van tijd wéten ze dat Jules wel weer iets zal aanhebben/meegebracht hebben/vertellen/…."
" Ik kan dankzij Jules ook onderwerpen ter sprake brengen op een meer speelse manier . Zo kan Jules bijvoorbeeld tijdens de eerste schooldagen plots klasregels overtreden, waarop de kleuters dan metéén reageren. Veel leuker om op die manier de afspraken naar de kleuters toe te herhalen, dan ze simpelweg te verwoorden. Jules is eigenlijk een beetje de' handlanger' van de juf, maar hij blijft wel een kleuter en zo spreek ik hem ook toe. Aan de klaspop Jules hangen voor leerkrachten ook een hele handleiding en verschillende materialen vast, wat voor je klaspraktijk echt een hele verrijking is."
Wat doet Jules in de klas?
"Soms doet hij alles wat niet mag, soms doet hij mee met wat de kleuters moeten doen. Zo zet Jules zijn boekentas ook mooi in de boekentaskast en hangt hij zijn jas ook aan de kapstok. Jules maakt altijd vanalles mee… Zo moet er bijvoorbeeld tijdens thema 'ziek zijn' een echte dokter in de klas komen omdat onze Jules ziek is. Die dokter onderzoekt hem dan helemaal, waardoor de kindjes merken dat je niet bang hoeft te zijn voor de dokter."
"Soms gaat Jules mee aan de werktafels zitten samen met de kleuters of speelt hij mee in een hoek. Sommige kleuters nemen hem zelf mee. Soms blijft hij in de zithoek 'wachten' tot de kleuters er terug zijn."
"Vooral bij die kringmomenten in de zithoek staat Jules centraal, dat is echt zijn domein. Ik heb Jules zelfs als turnjuf gebruikt om de turnlessen te starten en vooral om de peuters gerust te stellen in die grote onbekende ruimte."
Merk je aan het begin van het schooljaar dat Jules de 'schuchtere' kindjes over de streep kan trekken?
"Zeker weten. Nieuwe kleuters die nog wat onwennig zijn en/of veel verdriet hebben, zijn vaak wél getroost als ze Jules even mogen vasthouden. Of nog een stapje verder: soms zijn er kleuters die tegen de juf of in de grote kring nog niet meteen iets durven te zeggen, wat heel normaal is. Maar, sommigen van h