Postpartum Unfiltered: deze prachtige fotocampagne toont échte lichamen van pas bevallen vrouwen

Door -
Realistische beelden van pas bevallen vrouwen - striemen, pijnlijke borsten, kolfmachines en ice pack maandverbanden incluis - zijn in de media- en reclamewereld vaak ver te zoeken. De hoogste tijd om daar verandering in de brengen, vonden ondergoedlabel Modibodi en Getty Images. Samen lanceerden ze een fotocampagne die échte lichamen van pas bevallen vrouwen in de kijker zet.

Postpartum Unfiltered: het moederschap in beeld

Het moederschap en alles wat daarbij komt kijken in volle kracht, schoonheid en realiteit in beeld brengen, dat is het doel van ‘Embodied: Postpartum Unfiltered’, de fotocampagne van Getty Images in samenwerking met het Australische menstruatie-ondergoedmerk Modibodi. Dat de nadruk daarbij vooral kwam te liggen op échte postpartum-lichamen, is niet toevallig: toen het onderbroekenlabel zich wilde voorbereiden op de lancering van postpartumproducten, zoals herbruikbare luiers en lekvrije beha’s, viel het hen op dat de beelden die daarvoor beschikbaar waren in advertising-databanken, nogal beperkt waren. 

Embodied © Getty/Modibodi. 

Voor de Australische Kristy Chong, CEO en oprichter van Modibodi, het signaal om met een meer realistische portrettering aan de slag te gaan. “De meeste postpartumfoto’s die we tegenkwamen waren beelden van moeders die óf bang en gefrustreerd waren óf extreem glossy en gestileerde foto’s van stralende moeders en hun baby’s waarbij ogenschijnlijk alles zonder de minste of geringste moeite of het kleinste lichamelijke kwaaltje verliep.” Om voor de postpartum-campagne van haar label wél over echte beelden te beschikken, klopte Chong aan bij fotoagentschap Getty Images. Samen zetten ze een campagne op touw om een meer herkenbaar en authentieker beeld van het prille moederschap neer te zetten. Het resultaat is en wondermooie fotoreeks die zonder taboes, maar in alle schoonheid inzoomt op alle mijlpalen van het ‘leven zoals het is: postpartum’. 

Echte verhalen, échte lichamen

De fotoreeks ‘Embodied: Postpartum Unfiltered’ toont onbewerkte beelden van mama’s met hun pasgeboren baby’s in de eerste twaalf maanden na de bevalling. Zowel de mooie momenten als de onvoorwaardelijke liefde tussen moeder en kind als de minder mooie kantjes zoals de slapeloze nachten, het kolven en een lichaam waar de hormonen doorheen gieren, worden in beeld gebracht. Dat maakt de campagne niet alleen enorm krachtig, maar ook nog eens bijzonder intens en heel erg mooi. 

Embodied © Getty/Modibodi. 

Naast het taboe op échte postpartum lichamen in de media, wil de campagne trouwens nog een paar andere taboes doorbreken: door ongefilterd alle momentjes van het prille moederschap in beeld te brengen, willen Getty Images en Modibodi in de verf zetten dat jong ouderschap vaak komt met ups en downs. Na een bevalling ervaren vrouwen niet alleen vreugde, maar ook vaak niet van elkaar te onderscheiden emoties. Ook negatieve gevoelens – zoals uitputting, angst en twijfel – horen er onvermijdelijk bij. Bovendien is elke postpartum-ervaring anders, en daarom zou ook geen enkele mama zich mogen of moeten vasthouden aan een vooropgesteld ideaalbeeld. Door ongefilterd alles in beeld te brengen – van de complete chaos tot de onmetelijke liefde voor je kind – hopen het fotolabel en het onderbroekenmerk moeders wereldwijd te helpen om zich beter thuis te voelen in die gloednieuwe rol. 

Embodied © Getty/Modibodi. 

Om het taboe nog verder te doorbreken roepen Getty Images en Modibodi vrouwen wereldwijd trouwens ook op om zelf eerlijke postpartumbeelden te delen op sociale media onder de hashtag #PostpartumUnfiltered. Zelf ook net een kindje gekregen: aarzel dan vooral niet om je eigen ervaring met het prille moederschap te delen. 

Alle beelden uit de campagne zelf bekijken kan je via de website van Modibodi of vanaf één oktober via de beelddatabank van Getty. Wie een kijkje neemt op de website van het onderbroekenmerk vindt daar trouwens niet alleen de foto’s die wereldwijd bij 33 verschillende gezinnen genomen werden, maar ook de bijbehorende postpartum verhalen. 

Meer over postpartum en zwangerschaps-taboes:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!