Slaaptips van de expert: zo slaapt je kindje goed tijdens een warme zomer

Door -
slaaptips
@ getty images
Te weinig slaap: het moet een van de meest besproken onderwerpen zijn onder mama’s. Want de redenen waarom kinderen, van piepklein tot iets groter, ons ’s nachts uit onze slaap houden, zijn talrijk. Omdat die gebroken nachten best wel een impact hebben, ging Libelle Mama met kinderslaapcoach Karen Claes in zee. Op naar een welverdiende nachtrust!

Kinderslaapcoach Karen Claes studeerde Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Gent en is een erkende slaapcoach voor baby’s en kinderen. Haar missie? Een goede nachtrust voor het hele gezin, een uitgerust en gelukkig kind en de dag kunnen starten met een opgewekt, energiek gevoel.

Karens tips om goed te slapen tijdens een warme zomer

TIP 1: Hou de slaapkamer koel

Het klinkt misschien als een open deur intrappen, maar dit is echt wel je eerste en belangrijkste bekommernis wanneer de temperaturen stijgen. De ideale slaapkamertemperatuur ligt rond de 18 graden. En dat is natuurlijk niet evident tijdens een warme zomer. Ik geef je hieronder enkele tips die kunnen helpen om de slaapkamer zo koel mogelijk te houden:

  • Verlucht de kamer ’s morgens vroeg en hou tijdens de rest van de dag de gordijnen, rolluiken of zonnewering dicht.
  • Heb je airconditioning? Zorg dan dat de kamer al de gewenste temperatuur heeft voordat het bedtijd is.
  • Gebruik een ventilator.
    • Let wel op: het is niet veilig om de ventilator in de kamer te laten staan als je kind zelf al uit bed kan. Verkoel in dat geval de kamer al voor bedtijd, of plaats de ventilator ergans achter een deurhekje, bijvoorbeeld.
    • Richt de ventilator ook nooit pal op het gezicht van je kind.
  • Is het overdag echt te warm in de slaapkamer? Zet dan een reisbedje in een koelere, rustige ruimte zodat je kindje daar dutjes kan doen.

TIP 2: Zorg voor een rustig bedtijdritueel

Extra belangrijk op warme dagen, aangezien het dan eens zo lastig is om in slaap te vallen! Het bedtijdritueel zorgt ervoor dat je kindje zich kan ontspannen en een ontspannen kind zal het minder warm hebben dan een onrustig kind.

Extra tip: Geef je kindje eventueel een lauwwarm badje voor het slapengaan.

TIP 3: Beperk het beddengoed

  • Verwijder zoveel mogelijk dekentjes, lakentjes, … die voor oververhitting kunnen zorgen.
  • Als je kindje toch echt graag bedekt is, kies dan voor een heel dun dekentje of lakentje, of een zomerslaapzak.
  • Ga voor een matrasbeschermer die zowel ademend als waterdicht is.

TIP 4: Kies de juiste slaapkledij

  • Ga voor katoenen kledij, die laat de warmte goed door.
  • Soms is het beter om de pyjama weg te laten en je kindje enkel met een pamper en eventueel lichte T-shirt of rompertje te laten slapen.
  • Bij airco gebruik je wel altijd een pyjama.

TIP 5: Zet de ‘witte ruis’ aan

  • Witte ruis of white noise is een monotoon en continu geluid, vergelijkbaar met bijvoorbeeld het geluid van een stofzuiger. Heel wat babyfoons en knuffels zijn ermee uitgerust. Het geluid zorgt ervoor dat alle andere geluiden van buitenaf gefilterd worden en dat de slaapomgeving rustiger wordt. Let er wel op dat het geluid de hele tijd op staat. Anders is de kans groot dat je kindje wakker wordt.
  • Een ventilator heeft hetzelfde effect als hij blijft draaien.

TIP 6: Vermijd zonlicht rond bedtijd

Langere dagen kunnen het slaappatroon en het bioritme van je kindje beïnvloeden. Daarom is het zo belangrijk om een goed verduisterde slaapkamer te hebben. Anders is de kans groot dat je kindje wakker wordt bij het opkomen van de zon.

  • Verduister de kamer een uur voor het slapengaan. Zonlicht vermindert de productie van het slaaphormoon melatonine. Om de overgang naar de bedtijd gemakkelijker te maken, is het aan te raden om de ruimte een uur voor bedtijd al wat verduisteren.
  • Plan het laatste halfuur voor bedtijd rustige activiteiten in. Ook dat kan het in slaap vallen vergemakkelijken.

TIP 7: Zorg voor voldoende frisse lucht

Zorg dat je bij te warm weer ook niet enkel binnen blijft. Voldoende frisse lucht helpt om je kindje beter te doen slapen. Ga ook buiten spelen, wandelen of laat je kindje plonsen in het zwembad, …

  • Vergeet je kindje niet te beschermen tegen de zon.
  • Dek de kinderwagen nooit af met een doek. De temperatuur kan daardoor heel snel stijgen. Je gebruikt dan beter een parasol, deze zijn vaak voorzien van een UV-coating.

TIP 8: Een vast schema blijft belangrijk

  • Zorg dat je eigen plannen de slaap van je kindje niet verhinderen, zowel voor dutjes als bedtijd.
  • Mooi weer verandert de noden van een kind op het vlak van slaap niet.
  • Een juiste bedtijd zorgt ervoor dat je kindje vlotter en rustiger in slaap kan vallen.

TIP 9: Last van allergieën? Probeer de symptomen te verzachten

Allergieën kunnen ervoor zorgen dat je kindje te weinig slaap krijgt. En te weinig slaap kan er dan weer voor zorgen dat je kindje nog gevoeliger wordt voor allergiesymptomen.

Zo kun je de symptomen verzachten:

  • Geef je kindje vaker een badje. Water helpt om de sporen van pollen te verwijderen van de huid en het haar. Zo vermijd je ook dat pollen in bed terechtkomen.
  • Hou de ramen gesloten bij winderig weer.
  • Gebruik een luchtreiniger om pollen uit de lucht te halen.
  • Stofzuig regelmatig.
  • Ververs de lakens.
  • Maak een afspraak bij de kinderarts wanneer je vermoedt dat je kindje allergieën heeft.

TIP 10: Beperk het aantal activiteiten

Kinderen hebben het vaak moeilijker om ’s avonds tot rust te komen als ze een druk schema gehad hebben overdag.

  • Beperk, zeker bij warm weer, het aantal activiteiten.
  • Plan voldoende rustmomenten in.

TIP 11: Laat je kindje voldoende water drinken

Wie onvoldoende gehydrateerd is, kan moeilijker tot rust komen en het zorgt er ook voor dat je slaaphormoon melatonine afneemt. Geef je kindje bij voorkeur water, gesuikerde drankjes en cafeïne kunnen het omgekeerde effect hebben.

Kan je nog tips gebruiken over de nachtrust van je kind(eren)?

Dan is dit jouw kans. Bezorg ons je vraag hieronder en dan leggen wij ze aan onze expert voor.

Met dank aan slaapcoach Karen Claes:  www.vangaapnaarslaap.be

ZEKER OOK LEZEN:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here