4 tips om beter te slapen tijdens het eerste trimester

Door -
Hoewel je heel moe bent tijdens het eerste trimester van je zwangerschap, is het niet altijd even evident om goed te slapen. Een aantal ongemakken zorgen ervoor dat je de slaap niet kan vatten of je geregeld wakker wordt 's nachts. Deze 4 tips kunnen hulp bieden.

Probleem 1 – Pijnlijke borsten

Heel wat vrouwen hebben pijnlijke borsten tijdens het eerste trimester van de zwangerschap. Omdat ze zich voorbereiden op borstvoeding en omdat je hormonen toenemen zullen je borsten gezwollen en pijnlijk aanvoelen waardoor je het moeilijk hebt om een makkelijke slaappositie aan te nemen.

Probeer op je zij te slapen en zorg steeds voor een beha die past. Overweeg zelfs om een sportbeha of een speciale zwangerschapsbeha te dragen ‘s nachts.

Probleem 2 – Vaak opstaan om te plassen

Drink voldoende overdag en probeer de laatste uren voor het slapengaan zo min mogelijk te drinken. Moet je ‘s nachts toch opstaan? Steek dan geen licht aan. Zo is de kans groter dat je makkelijker terug in slaap zal vallen. Een nachtlampje op toilet is ideaal om dit probleem te verhelpen. Weersta ook aan de lokroep van je smartphone. Even mails checken of FB-statussen bekijken…geen goed idee! Je wordt er alleen maar wakkerder van.

Probleem 3 – Misselijkheid

Tijdens het eerste trimester van je zwangerschap ben je niet alleen misselijk ‘s morgens, maar kan je ook de rest van de dag ongemakkelijk rondlopen. Eet gedurende de dag kleine, lichte maaltijden. Om je bloedsuikerspiegel ‘s nachts op peil te houden kan je kiezen voor een avondsnack (met proteïnen) zoals een stukje kaas.

Probleem 4 – Brandend maagzuur

Lekkere frietjes, pikant eten, frisdrank…heerlijk om hier af en toe aan toe te geven, maar niet als je last hebt van brandend maagzuur. Neerliggen in bed zorgt er namelijk voor dat dit gevoel nog erger wordt. De oplossing? Zorg voor lichte maaltijden voor het slapengaan. Eet traag en probeer te achterhalen welk voedsel je maagzuur bezorgt. Verder kan je ook een extra kussen gebruiken zodat je hoofd iets hoger ligt in bed.

Lees zeker ook: