6 manieren om bevallingspijn te verzachten

Door -
pijn tijdens bevalling
Bevallen doet pijn, het is nu eenmaal zo. Maar er bestaan heel wat manieren om de bevallingspijn enigszins te verzachten. Wij sommen er enkele voor je op.

Hoe kun je bevallingspijn verzachten?

#1 Blijf bewegen

Pijn is een teken dat we ons lichaam moeten bewegen. Wanneer je oncomfortabel zit, begint het pijn te doen en veranderen we onze positie zodat we weer comfortabel zitten. Dit kun je ook toepassen tijdens je bevalling. Krijg je weeën? Loop dan rond in de kamer, hurk, draai met je heupen of beweeg tot de pijn over is. Door op bed te blijven liggen, voel je de pijn alleen maar harder.

#2 Stimuleer de zintuigen

Om je af te leiden van de bevallingspijn, kun je aan je partner, moeder, vroedvrouw of wie er ook bij je is tijdens de bevalling om je andere zintuigen te stimuleren. Bijvoorbeeld: Bekijk samen foto’s, eet ijsjes, drink thee, luister rustgevende muziek, masseer de handen, gebruik geurkaarsjes enzovoort.

#3 Bevallen onder water

Water is een ongelofelijke pijnstiller. Steeds meer vrouwen kiezen ervoor om in bad of onder de douche te bevallen. De douche werkt zelfs nog meer pijnstillend omdat je de douchekop kan richten op de plaats waar je pijn hebt, terwijl wanneer je in bad zit, je lichaam zich aanpast aan de temperatuur van het water en de pijnstilling na een tijdje minder wordt.

#4 Eet en drink voldoende

Honger zorgt voor extra stress en dat kan je lichaam echt niet gebruiken tijdens de bevalling. Door lichte en vetarme (!) snacks te eten tussendoor vermijd je die stress én heb je extra energie om te bevallen. Denk aan tussendoortjes zoals pasta zonder saus, bouillon of geroosterd brood (zonder boter). Vettig eten kan ervoor zorgen dat je moet braken, dus dergelijk voedsel vermijdt je beter.

Daarnaast is het ook belangrijk om voldoende water te drinken en regelmatig naar het toilet te gaan. Zo blijf je in beweging, wat helpt om de pijn te verzachten, en het helpt ook om de bevalling te versnellen.

#5 Zorg voor comfort

Zoals we in puntje 4 al zeiden, extra stress tijdens de bevalling kun je best vermijden. Maak het jezelf daarom zo comfortabel mogelijk: Breng je kussen van thuis mee, plaats led-kaarsen in de kamer, zet relaxerende muziek op, … Een rustgevende omgeving zorgt voor een minder angstig gevoel en verlaagt je adrenalinepeil zodat je lichaam minder pijn ervaart.

#6 Gebruik ice- of heatpacks

Ice- of heatpacks helpen tegen rugpijn tijdens de bevalling. Je kan ze best gebruiken tijdens een wee en het er weer afhalen als de wee voorbij is. Op die manier went je lichaam niet te snel aan de temperatuur van het icepack en heeft het meer effect.

LEES OOK: Hier zijn de meeste vrouwen bang voor wanneer ze moeten bevallen