Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

6 x te vermijden bij zwangerschap

Tijdens je zwangerschap wil je misschien wel alles opeten dat in je buurt komt, maar hou er wel rekening mee je bepaalde voedingswaren maar beter links laat liggen. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van je ongeboren kindje.

Lever

Heb je tijdens je zwangerschap zin in een stukje lever? Dan kan dat absoluut geen kwaad, maar overdrijf niet. Lever bevat namelijk heel veel vitamine A en teveel aan deze vitamine kan voor gezondheidsproblemen bij je ongeboren kind zorgen.

Alcohol

Hoewel het niet bewezen is dat één glaasje wijn bijvoorbeeld schadelijk is voor je foetus, raden dokters aan om alcohol links te laten liggen tijdens de zwangerschap. Alcohol kan namelijk zorgen voor gezondheidsproblemen, vroeggeboortes en miskramen.

Lees ook: Wat zijn de risico’s van roken tijdens de zwangerschap?

Saccharine

Natuurlijk wil je een beetje op je gewicht letten tijdens die 9 maanden, maar probeer het gebruik van de zoetstof saccharine te vermijden. Saccharine kan namelijk door de placenta dringen en in het foetale weefsel achterblijven.

Ongepasteuriseerde voedingswaren

Zachte kazen en ongepasteuriseerde melk en sapjes zijn uit den boze tijdens de zwangerschap. De listeriabacterie kan door zwangere vrouwen namelijk doorgegeven worden aan hun kleintje.

Rauwe vis of schaaldieren

Ook hier loop je kans om de listeriabacterie door te geven aan je kindje. Probeer rauwe vis en schaaldieren dus te vermijden. Ook schelddieren zoals oesters raak je maar beter 9 maanden niet aan.

Kip en rauw vlees

Om de listeriabacterie geen kans te geven, zeg je ook neen tegen rauw vlees en niet uitgebakken kip. Bak je vlees en gevogelte altijd op de juiste temperatuur en laat het altijd goed bakken.

Lees ook: Dit zijn veelvoorkomende, foute eetgewoonten van zwangere vrouwen