Bescherm je baby tegen schadelijke stoffen

Door -
De gezondheid en bescherming van je kind is voor jou als mama het allerbelangrijkste. Daarom geven we je enkele tips die helpen om je baby te beschermen tegen schadelijke stoffen.

Je baby zit tijdens je zwangerschap veilig in je buik, maar dat neemt niet weg dat hij of zij kan worden blootgesteld aan schadelijke stoffen. Denk aan roken, alcohol, stralingen, … Een foetus is er zeer gevoelig aan en bij te veel blootstelling aan dat soort stoffen kunnen er ontwikkelingsstoornissen optreden. Ook als het kind al geboren is, kan het te maken krijgen met gezondheidsproblemen. Hier zijn alvast enkele tips om je baby te beschermen tegen schadelijke stoffen.

1. Niet roken en drinken

Roken tijdens de zwangerschap kan zorgen voor ernstige complicaties: groeiachterstand in de baarmoeder, te vroeg geboren worden en er is ook een hoger risico op wiegendood. Alcohol is ook een boosdoener omdat dit via het bloed van de moeder bij de baby komt en vervolgens het foetaal alcohol syndroom kan veroorzaken. Hierbij bestaat de kans op een vervorming van het gezichtje, groeiachterstand en problemen bij de intellectuele ontwikkeling van je baby. Er bestaan uitzonderingen waarbij vrouwen toch roken en drinken tijdens de zwangerschap en vervolgens een kerngezonde baby ter wereld brengen, maar je kan beter geen risico’s nemen. Het gaat tenslotte om je kind.

LEES OOK: Recept voor alcoholvrije glühwein

2. Let op stralingen van je GSM

Tegenwoordig is er veel discussie over de al dan niet schadelijkheid van GSM-stralingen voor baby’s. Veiligheidshalve wordt zwangere vrouwen aangeraden om niet te veel te bellen – of handenvrij. SMS’en mag wel. Hou in ieder geval je GSM uit de buurt van je baby, ook als je toestel op stand-by staat. Let daarnaast ook op met de stralingen van WiFi-signalen op je GSM of laptop. Een babyfoon zendt ook signalen uit en daar komen dan ook weer stralingen aan de pas. Als je de babyfoon op de kinderkamer zet, zorg dan dat hij zeker 1m50 van het babybedje vandaan staat.

3. Kies voor veilig keukenmateriaal

Potten en pannen met een antiaanbaklaag zijn niet veilig voor zwangere vrouwen. De meeste van die pannen worden gemaakt met gefluoreerde organische stoffen zoals PFOA – een kankerverwekkende stof – die toxisch wordt bij een verhitting boven de 230 graden Celsius. Inox, glas, gietijzer of aardewerk zijn nog de beste materialen voor keukengerei. Ook verpakkingen van kunststof kunnen gevaarlijk zijn. Deze bevatten bisfenol A en dat komt vooral voor in blikjes frisdrank en conserven. Als je iets wil opwarmen in de microgolfoven gebruik je ook best geen folie of plastic potjes. Die bevatten toxische stoffen in zoals ftalaten, die vrijkomen bij verhitting. Ook daar kan je best glazen schalen gebruiken of een gewoon eetbord.

4. Op je voeding letten

Gezond eten tijdens de zwangerschap is belangrijk, vooral de opname van vitamines en mineralen. Zoals vitamine B9 bijvoorbeeld. Deze vitamine is belangrijk voor het zenuwstelsel van de baby. Vitamine B9 – ook foliumzuur genoemd – zit onder andere in lever, peulvruchten, tuinkers en spinazie. Natuurlijk kan dat frietje van de frituur of zakje chips geen kwaad, maar let er zeker op dat je het niet té lang bakt. Daarnaast loop je een hoger risico op zwangerschapsdiabetes als je veel van dat soort voedsel eet. Biologisch voedsel is het meest aangeraden zodat je in geen geval pesticiden op je bord krijgt. Daarnaast is vis zeer gezond, maar niet meer dan ongeveer 150 gram per week. Haring, sardines en makreel zijn geschikt omdat ze weinig PCB’s -die komen vooral voor in vette vis zoals zalm en tonijn – en ook weinig kwik bevatten.

LEES OOK: Gezonde voeding tijdens zwangerschap

5. Zorg voor een goede matras

Wat veel mensen niet weten is dat matrassen vaak met chemische stoffen worden behandeld tegen onder andere huisstofmijt, vlekken enzovoort. Als je als mama in wording die stoffen constant inademt, is dat niet ideaal voor de baby. Daarom is het een goed idee om voor je zwangerschap een nieuwe matras te kopen van 100 procent biologische makelij. Daar heb je ook na je zwangerschap nog deugd van! En dat geld ook voor de hoofdkussens en later voor de matras voor het babybedje.

6. Let op het speelgoed dat je koopt

Baby’s en kinderen stoppen alles wat ze tegenkomen in hun mond. Daarom is het verstandig om goed te overwegen welk speelgoed je koopt voor je kleintje. Tegenwoordig ondergaat al het speelgoed een strenge controle, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Vermijd bijvoorbeeld plastic speelgoed waar PVC in zit en kies voor knuffelberen uit biologisch katoen.

7. Gebruik niet te veel cosmetica

Natuurlijk loopt je baby geen gevaar als je eens mascara aandoet, maar let vooral op met crèmes, lippenstiften, nagellak enzovoort. Veel van die producten bevatten onder andere parabenen die de hormonen ontregelen. Zelfs bij een kleine blootstelling kan het al schadelijk zijn voor je foetus. Er bestaan zeer veel merken die biologische make-up verkopen en dus niet schadelijk is.

8. Verlucht je huis goed

Het is goed om een paar keer per dag de ramen open te zetten om je huis te verluchten. In huis hangen ontzettend veel schadelijke stoffen zoals lijm in het meubilair, verf aan de muren, luchtverfrissers enzovoort. Je zal er niet direct last van ondervinden of niet direct iets van waarnemen, maar toch kunnen ze een schadelijke invloed hebben op je ongeboren kind. Hou je van een heerlijk geurtje in huis? Gebruik dan enkele druppels etherische olie in een verdamper.