Zo eet je gezond voor twee

Door -
Gezonde voeding tijdens je zwangerschap
Gezonde voeding tijdens de zwangerschap is belangrijk. Je eetgewoonten hebben tenslotte ook invloed op de baby. Check hier onze tips om gezond te eten voor twee!

Tijdens de zwangerschap moet een mama haar kindje voldoende voedingsstoffen kunnen geven. Daarom moet een moeder in spe goed en gezond eten. Volgens een oud gezegde moet een zwangere vrouw ‘eten voor twee’ . Dat betekent niet dat je als vrouw dan twee keer zoveel moet verorberen, maar dat je twee keer zo goed moet eten. Niet volstouwen met zoveel mogelijk voedsel dus maar lekker én vooral gezond eten.
Wat betekent evenwichtig en gezond eten als je zwanger bent?

Tip 1

Gebruik de voedingsdriehoek  als basis. Zorg dat je dagelijkse voeding bestaat uit de aanbevolen hoeveelheden. Zo krijg je alle essentiële voedingsstoffen binnen.

De voedingsdriehoek heeft de vorm van een piramide omdat je van de voedingsmiddelen die behoren tot de onderste groepen meer moet eten. Uit de restgroep eet je zo weinig mogelijk. Dit beperk je best tot 1 item per dag.

Bekijk dit model hier en probeer het toe te passen op je dagelijks eetpatroon.

Tip 2

Zwanger zijn vergt veel energie van een vrouw. Pas in het derde trimester van de zwangerschap is de energiebehoefte van een vrouw iets hoger, nl. met 150 kcal per dag. Deze verhoogde energiebehoefte kan ingevuld worden door een kleinigheid te eten: boterham met kaas, kommetje ontbijtgranen, soldatenkoek, magere yoghurt.

Tip 3

ZIn in een tussendoortje ? Geen probleem. Gezonde tussendoortjes zorgen voor tussentijdse vitaminen en voedingsvezels. Maar wat is gezond?

Het snackje bevat ongeveer 100 à 150 kcal en het is belangrijk dat het ook essentiële voedingsstoffen bevat. Bijvoorbeeld: vers fruit, yoghurt, een kom soep, een smoothie, twee rijstwafels, sneetje peperkoek..

Tip 4

Naast je zwangerschap, heb je ook een job, een huishouden. Het is altijd druk druk druk. Koken neemt veel tijd in beslag. Grijpen naar fastfood en klaargemaakte maaltijden lijkt dus de ideale oplossing. Maar niets is minder waar. Je kan ook gezond eten zonder dat je uren achter het fornuis moet staan.

Wat kan je doen ?

  • Voorgesneden diepvriesgroenten  gebruiken
  • Leg een voorraad aan: aardappelen, rijst, pasta. Als je boodschappen gaat doen, koop je best een beetje meer. Zo hoef je niet om de haverklap naar de winkel.
  • Maak af en toe gerechten in grote hoeveelheden. Je kan zo verschillende porties invriezen.

Tip 5

Het is belangrijk dat je gevarieerd eet. Sla vooral geen maaltijden over en eet drie hoofdmaaltijden en drie tussenmaaltijden per dag. Drink 1,5 liter water per dag en niet te veel koffie of thee. Drink ook geen alcohol en rook niet.

Lees ook: