Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Hoe stress vermijden tijdens zwangerschap?

Iedereen ervaart wel eens stress, maar vooral tijdens de zwangerschap kun je dit best vermijden. Hoe pak je dat aan?

Jarenlang hebben verloskundigen gekeken of stressvolle situaties een miskraam of vroeggeboorte konden veroorzaken of de foetus schaden. Nu is er informatie dat aantoont dat stress het lichaam bepaalde hormonen laat produceren die een miskraam of vroeggeboorte kunnen veroorzaken. Maar ook al hebben dokters geen harde bewijzen, stress is niet goed voor de (zwangere) vrouw.

De vraag is alleen of je iets kan doen om stress te vermijden? En dat kan je zeker! Krijg controle over je leven:

#1 Bekijk je levensstijl eens van dichtbij. Doe dit op papier. Kijk naar je werksituatie, huishoudelijke taken, familieverantwoordelijkheden, en andere verplichtingen. Kijk of je ‘schema’ haalbaar is. Zo niet, schrap dan activiteiten.

#2 Was je vroeger wel in staat deze levensstijl probleemloos vol te houden? Tijdens je zwangerschap kan het tegenvallen. Je zwangerschap evolueert en zal steeds meer van je vragen. Zowel mentaal als fysiek. Laat jezelf dus toe om meer te ontspannen. Slaap genoeg en neem tijd om een gebalanceerde maaltijd klaar te maken.

#3 Wees bereid de controle over je leven af te geven. Veel facetten van de zwangerschap heb je niet in de hand. Je kan last hebben van ochtendmisselijkheid , oververmoeidheid of een zwangerschapscomplicatie. Voor veel vrouwen, vooral zij die een veeleisende job hebben, kan dit een ware nachtmerrie zijn. Wees (voor)bereid (dit te aanvaarden).

#4 Realiseer (jezelf) dat noch je partner, ouders, vrienden kunnen bepalen hoe jij je voelt. Naast je dokter ben jij de enige die weet wat je nodig hebt, hoe hard je kan werken, of wat je kan eten. Laat je ook zeker niet op de kast jagen door opmerkingen van mensen uit je omgeving. Ze zijn vaak goed bedoeld.

#5 Zorg voor een goede communicatie met de mensen die je graag ziet. Zij weten niet wat je voelt en kunnen dus niet altijd gepast reageren op je noden. Laat hen weten dat je je slecht voelt, zodat ze kunnen helpen . Hou ook rekening met de bezorgdheden van je partner, vooral als dit jullie eerste zwangerschap is. Praten werkt.

#6 Hang de held niet uit. Overleg met je partner de taken in het huishouden en praat met je baas over je workload.

#7 Informeer je over zwangerschap en baby’s als dit jou een geruster gevoel geeft.

#8 Hou rekening met tijd voor jezelf. Neem tijd voor vriendinnen, sport en ontspanning. Doe datgene waarvan jij het meeste kan genieten en voel je niet schuldig.

#9 Leer ontspanningstechnieken aan. Het is bewezen dat door het uitlokken van een diepe mentale rust , zowel je lichaam als geest rustig worden. Je hartslag , bloeddruk , stresshormonen en spierspanning zal dalen. De geest zal hier een ontspannen reactie op geven.

#10 Praat tegen jezelf. Schrijf dingen van je af. Het proces van specifieke gedachten- en gevoelsidentificatie is uitstekend om grip te krijgen op wat je doet en voelt. Als je je slecht voelt en hierover schrijft zal je sneller tot een oplossing komen. Het zal je een beter inzicht in jezelf geven.

Neemt stress toch de overhand en weet je met jezelf geen blijf, ga dan langs bij een therapeut. Hij kan je deskundige raad  geven.

Lees ook: