Minder weerstand tijdens je zwangerschap

Door -
avocado
Tijdens je zwangerschap en vlak na de bevalling heb je minder weerstand. Hierdoor ben je vatbaarder voor allerlei ziektes en infecties. Maar gelukkig kan je er wel iets aan doen om je weerstand weer te verhogen.

Minder weerstand

Je weerstand zorgt ervoor dat je lichaam gezond blijft en je minder snel ziek zal worden. Maar tijdens je zwangerschap en net na je bevalling komt je weerstand onder druk te staan door de veranderingen in je lichaam. Hierdoor heb je als zwangere vrouw of jonge moeder meer kans om allerlei ziektes op te lopen. Maar gelukkig kan je wel je weerstand verhogen en eventuele besmettingen door virussen of bacteriën voorkomen.

Vitamines

De juiste voeding speelt een belangrijke rol in het op peil houden van je weerstand. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat je alleen nog maar gezonde voeding zoals fruit en groenten mag eten. Kies voor een gevarieerd en gezond voedingspatroon.
Fruit en groenten zijn natuurlijk een must. De vitamines die daar in zitten, zijn juist nu van vitaal belang. Dat geldt zeker voor vitamine B. In totaal zijn er wel 8 verschillende soorten vitamine B (samen het vitamine B-complex). Zo zorgt vitamine B12 voor meer energie en is vitamine B6 belangrijk voor je weerstand en spijsvertering. Denk je dat je te weinig vitamines binnenkrijgt, bespreekt dit dan met je huisarts. Eventueel kan je je voeding aanvullen met extra vitamines en/of voedingssupplementen.

Actief blijven

Naast voeding is ook bewegen een must om je weerstand op peil te houden. Ook al heb je misschien de neiging om liever in de zetel te liggen als zwangere vrouw, probeer om regelmatig te bewegen. Dit hoeft niet te betekenen dat je dagelijks moet sporten. Er zijn voldoende alternatieven om actief te blijven: met de fiets naar het werk, te voet boodschappen doen of rustig dertig minuten zwemmen. Eventueel kan je langs gaan bij de kinesist om onder begeleiding aangepaste oefeningen te doen.

Voldoende rusten

Een zwangerschap is een belasting voor je lichaam. Rust is nu heel belangrijk. Niet alleen voor de groei van je kind, maar ook voor jezelf. Voldoende slapen is dus geen overbodige luxe. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je je regelmatig ontspant en op verschillende momenten tijdens de dag even een pauze neemt. Stress is nu absoluut te mijden!