Roze voor meisjes en blauw voor jongens?

Wie naar een kinderwinkel gaat, ziet het meteen. De meisjesafdeling is herkenbaar aan de roze schijn en de afdeling voor jongens kleurt mooi blauw. Maar waar komt die verdeling vandaan?

Vroeger droegen kinderen voornamelijk witte kleding. Genderneutraliteit was enorm belangrijk. Dit bleef zo tot in het begin van de 20ste eeuw. In de 20ste eeuw werden voor het eerst pastelkleuren geïntroduceerd voor babykleding, ook roze en blauw, maar er was nog geen specifieke kleur toegewezen aan een geslacht.

Roze voor jongens

Na de eerste wereldoorlog werd er dan toch een verdeling ingesteld, maar die zag er helemaal anders uit dan nu. Roze was toen de kleur voor jongens, omdat deze kleur kordaat en sterk is, terwijl blauw voor delicaat staat en dus beter past bij meisjes. Deze kleurcode was het populairst in Frankrijk. In de andere landen was het verschil niet zo gekend.

Roze voor meisjes

In 1940 besloten Amerikaanse fabrikanten de kleurcode definitief vast te leggen. Ze begonnen met het creëren van genderafhankelijke kleding. Roze werd vanaf nu een meisjeskleur en jongens lopen voortaan in het blauw gekleed. Door de genderafhankelijke kleur kon de kleding minder hergebruikt worden en werd er meer kleding gekocht. Een puik commercieel plan dus! Later volgden ook speelgoedfabrikanten het voorbeeld. In de jaren ’60 leidde dit tot protest en eisten vrouwen opnieuw genderneutraliteit. Dit hield stand tot 1985. Vanaf dan was het mogelijk het geslacht van je baby te kennen voor de geboorte. Er werd dan ook besloten de kleurcode weer in te voeren. Roze voor meisjes en blauw voor jongens. Deze kleurcode is dus ontstaan uit marketingstandpunt en is niet gebaseerd op een biologische voorkeur zoals soms wordt beweerd. Meisjes hebben in de huidige maatschappij een lichte voorkeur voor roze omdat het speelgoed waarin meisjes interesse hebben nu eenmaal in deze kleur is verpakt. Indien deze kleur aangepast wordt, dan zouden we waarschijnlijk ook een nieuwe trend merken op vlak van ‘lievelingskleur’.

 

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."