Urineverlies na zwangerschap: het hoort er niet bij

Door -
urineverlies
Getty Images
Niezen, de slappe lach, eens lekker dansen of stevig sporten ... Daar hoort een klein beetje urineverlies wel bij zeker, als je mama bent? Nee hoor, toch niet!

Urineverlies niet normaliseren

“Een kind op de wereld gezet? Dat wordt geen trampolinespringen meer voor jou!” Dit ‘grappig bedoeld’ advies horen nieuwe mama’s vaak. Urineverlies na een zwangerschap komt uiteraard voor, maar je moet heus niet levenslang leren leven met inlegkruisjes.

Meer dan 60% van de zwangere vrouwen heeft last van urineverlies, maar ook een op de drie houdt er na haar bevalling klachten aan over. Het goede nieuws is dat aan de meeste klachten iets gedaan kan worden. Er bestaat een brede waaier aan oplossingen die gaan van simpele oefeningen tot hulpmiddelen of eventueel een operatie. Je goed laten informeren en hulp vragen is de boodschap!

The Pelvic Floor

Daarom werd The Pelvic Floor in het leven geroepen. The Pelvic Floor is een wetenschappelijk maar heel toegankelijk online platform waar je alles leest over bekkenbodemproblemen bij vrouwen. Het is ontworpen door een team van onderzoekers van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen en de Universiteit van Antwerpen. Je vindt er niet enkel nuttige informatie over urineverlies, maar ook over stoelgangproblemen, seksuele problemen en baarmoeder- en blaasverzakkingen.

De beste raad is in eerste instantie om te gaan praten over je incontinentieprobleem – hoe klein dan ook –  met een specialist. Dat kan je huisarts, gynaecoloog, vroedvrouw, kinesist of andere zorgverlener zijn die je vertrouwt. Een belangrijke eerste stap!

urineverlies
Getty Images

Aan de slag

Je bekkenbodem thuis trainen door middel van oefeningen of bijvoorbeeld het apparaatje Elvie, zijn zeker aan te raden, maar enkel nadat je kinesist of een andere dokter je duidelijk heeft getoond welke soort spanning en handeling je moet doen om het gewenste resultaat te krijgen. Elke vrouw en dus ook elke bekkenbodem is namelijk anders.

Veel vrouwen kennen hun eigen bekkenbodemspieren niet zo goed en kunnen al snel te veel spanning zetten of verkeerd oefenen.

Voor iedereen

En ook al heb je geen uitgesproken problemen, een bekkenbodemonderzoek is altijd een goed idee. Zo leer je hoe je de spieren preventief sterker kunt maken.

Zit je dus met vragen over urineverlies of andere bekkenbodemproblemen? Neem dan zeker een kijkje op thepelvicfloor.be.

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here