Wat mag je nu eigenlijk niet eten tijdens je zwangerschap?

zwanger wat mag je niet eten
©GettyImages
Tijdens je zwangerschap kun je vrijwel alles gewoon blijven eten en drinken. Maar sommige producten kunnen schadelijk zijn voor jezelf of voor je baby. Een overzicht!

Opgelet voor infecties

De twee meest gekende infecties waarvoor je moet opletten zijn listeriose en toxoplasmose. Beide infecties geven griepachtige verschijnselen, zoals koorts, misselijkheid en diarree. Voor je ongeboren baby is die besmetting veel gevaarlijker dan voor jou: listeriose kan leiden tot een miskraam of vroeggeboorte. Ook toxoplasmose is gevaarlijk: je baby kan er aangeboren afwijkingen aan overhouden. Als je vroeg in de zwangerschap besmet raakt, kun je een miskraam krijgen.

Wat mag je nu wel en niet eten tijdens je zwangerschap?

RAUWE GROENTEN

Rauwe groenten hoef je zeker niet te vermijden, maar zorg er wel voor dat ze zeer goed gewassen zijn. Eet je buitenshuis en heb je geen zicht of de groenten goed gewassen zijn, kies je beter voor bereide groenten.

KAAS

Alle vaste kazen en smeltkazen zijn toegelaten tijdens je zwangerschap. Kwark, cottage cheese, Hüttenkäse en smeerkaas zijn ook geen probleem. Hetzelfde voor fetakaas en zure room.

Eet geen zachte kaas die van rauwe melk is gemaakt. Denk aan brie, camembert, roquefort en vacherin. Er staat dan ‘au lait cru’ op de verpakking. Deze kazen kunnen de listeria-bacterie bevatten.

VLEES

Eet geen (half)rauw vlees zoals rosbief, rosé lamsvlees, filet américain en ossenworst. Je kunt een besmetting met toxoplasmose oplopen door deze etenswaren. Gekookte, gerookte of gedroogde vleeswaren, zoals ham, rookvlees, bacon en salami, kun je wel eten.

VIS, SCHAAL- EN SCHELPDIEREN

Rauwe en koudgerookte vis, zoals gerookte zalm en haring, bevatten een zeker risico op listeriose. Ook bij rauwe schaal- en schelpdieren en bij oesters is er een zeker risico. Verse zalm of zalm uit blik mag je dan weer wel eten zonder angst op mogelijke besmetting. Garnalen en mosselen die gekookt zijn, vormen geen risico.

SUSHI

Sushi is een combinatie van Japanse rijst met een variatie van vis, ei en groenten, is rijk aan verschillende voedingsstoffen en dus erg gezond. Er bestaan sushi-combinaties met rauwe vis, die kun je best vermijden. Er bestaan ook sushi-combinaties die volkomen veilig zijn, zoals vegetarische sushi met avocado, wortel, komkommer, of sushi met surimisticks, gekookte garnaal of sushi met Japanse omelet.

GERECHTEN MET RAUWE EIEREN

Gerechten zoals mayonaise of tiramisu die je in de winkel koopt, bevatten geen risico. Deze zijn namelijk hittebehandeld. Maak je zelf gerechten met rauwe eieren, dan is er een verhoogd risico op infectieziekten zoals toxoplasmose en listeriose. Let ook op met een spiegelei of een zacht gekookt ei! Het ei is niet volledig verhit en bevat dus nog risico op besmetting met listeriose en toxoplasmose.

KANEEL

Een belangrijk bestanddeel van kaneel is coumarine. Indirect zijn er aanwijzingen dat coumarine schadelijk is voor ongeboren baby’s. Coumarine zelf is nooit op dit effect onderzocht. Er wordt geadviseerd aan zwangere vrouwen om, uit voorzorg, zo weinig mogelijk kaneelrijke voedingsmiddelen te eten. Kaneel wordt verwerkt in producten als appeltaart, ontbijtkoek, speculaas en kaneelthee.

DROP

Tijdens de zwangerschap kan het evenwicht tussen opname en uitscheiding van natrium, een bestanddeel van zout, verstoord raken. Dit kan leiden tot verhoging van de bloeddruk en het vasthouden van vocht. Daarom wordt de bloeddruk bij elke controle gemeten. Een te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap kan tot complicaties leiden.

Alle dropsoorten bevatten een bepaalde stof, nl. glycyrrhizine, die de bloeddruk verhoogt. Aangezien hoge bloeddruk regelmatig voorkomt in de zwangerschap, matig je beter met drop.

LEVER (vitamine A)

Een te hoge dosis vitamine A tijdens je zwangerschap kan de kans op een hartafwijking of een gespleten gehemelte bij je kindje vergroten. Lever bevat veel vitamine A en dus eet je het beter niet. Per dag 1 boterham met paté of leverworst kan geen kwaad.

Andere voedingsmiddelen kunnen wel worden gegeten, maar in beperkte hoeveelheden.

Dat geldt voor:

  • Gesuikerde producten, zoals gesuikerde dranken, gebak, ijs en chocolade
  • Toegevoegde vetstoffen (gebruik bij voorkeur plantaardige vetten, zoals olijfolie of koolzaadolie in plaats van dierlijke vetten)
  • Zout (in beperkte hoeveelheden en indien mogelijk jodiumhoudend zout)
  • Opwekkende dranken, zoals koffie en thee
  • Dranken met zoetstoffen

Bronnen: uzleuven.be – gynandco.be

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!