Zwangerschap: het derde trimester

Door -
10 symptômes étranges de la grossesse
Si la grossesse est un moment d'extase pour certaines, ce n'est généralement pas le cas pour toutes !
Het laatste trimester van je zwangerschap zit vol contrasten: je bent opgewonden voor de bevalling maar ook moe. Je ben dorstig maar je moet constant naar het toilet. Je lichaam en geest de juiste verzorging geven is essentieel.

Je zwangerschap tijdens de derde trimester

Toenemende moeheid

Je sleurt niet alleen heel wat extra kilo’s mee, je uitzettende baarmoeder drukt op andere organen in je lichaam. Je kan het best wat rustiger aan doen, maar je wil je energielevel ook wel op peill houden, niet?

Enkele tips:

  • Als het kan, leg dan je voeten naar omhoog en sluit een paar minuten je ogen.
  • Doe een beperkt aantal oefeningen. Wandel eens blokje rond.
  • Zwemmen en prenatale yoga zijn andere goede opties, maar luister goed naar de signalen van je lichaam. Als je vlugger moe bent, doe dan rustiger aan!
  • Als alleen al het gedacht aan de trap afdalen je al moe maakt, blijf dan een keer lekker zitten.
  • Eet op regelmatige tijdstippen maaltijden en snacks. Walnoten en gedroogd fruit zijn een ideale snack om gefocust te blijven tijdens het werk.
  • Als je energie-level extreem onder het vriespunt zakt, raadpleeg dan je dokter. Je lijdt misschien wel aan bloedarmoede, een ijzersupplement dat verhelpen.

Rugpijn

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de zwaartekracht voor de gek te houden en je pijn te verlichten.

  • Laat het bekken kantelen: Draai je bekken heen en weer terwijl je knielt op handen en voeten, waarbij je je rug recht
  • Probeer een buik-ondersteunend kledingstuk, zoals de Bellybra, en moederschaps- panty.
  • Wanneer je slaapt, zorg dan voor ondersteuning van je rug en buik door een extra kussen onder je rug te stoppen.
  • Een zwangerschapskussen is een goede investering, zeker als je een oudere matras hebt. Het geeft je heupen extra evenwicht.

Wees niet te beroerd om hulp te vragen, en als iemand je voorstelt om je bagage te dragen, zeg dan volmondig “ja, graag!”

Frequent urineverlies

Omdat je baarmoeder gigantisch is uitgezet,is de druk op je blaas toegenomen. Gevolg: je moet nu zéér frequent naar het wc, meer dan ooit tevoren. Wat nog vervelender kan zijn, is ongecontroleerd en plots urineverlies. 40% van de zwangere vrouwen heeft hier last van. Probeer op vaste tijdstippen naar het toilet te gaan, en wacht niet tot je blaas op springen staat! Na ongeveer een week probeer je de tijdspanne van je toiletbezoekjes te verlengen tot ongeveer elke drie uur (of wat voor jou haalbaar is, vraag eventueel advies aan je gyneacoloog of dokter). Let er ook op dat je elke dag zo’n 1,5 tot 2 liter water drinkt, en voldoende energierijk voedsel nuttigt. Vermijd cafeïne, wat de druk op je blaas nog kan verhogen.

Hartkloppingen

Bijna de helft van alle bijna-mama’s heeft last van hartkloppingen. Dankzij de hormonen die door je lijf circuleren gedurende de zwangerschap, ontspant de spier bovenaan je maag. Dat is degene die meestal voorkomt dat spijsverteringszuren in de slokdarm terechtkomen; waardoor de zure sappen terugvloeien.

Je baarmoeder zet uit

De baarmoeder het grootste deel van je buikholte in, waardoor je maag omhoog wordt geduwd naar de keel, en daardoor zal het branden toenemen. Hoe dit verhelpen? Probeer volgende tips & tricks:

  • Blijf uit de buurt van maagzuur-triggers, zoals sterk gekruid voedsel, kruiden, of zure voedingsmiddelen (denk chili), vettige, gebakken of vet voedsel, en cafeïne. Andere mogelijke boosdoeners zijn o.a. koolzuurhoudende dranken, citrusvruchten, en een aantal zuivelproducten, zoals melk of ijs.
  • Ruil je 3 maaltijden in voor 6 gemakkelijker te verteren mini-maaltijdjes, eet ze rechtop zittend. Vermijd eten vlak voor het slapengaan.

Spataderen

Vraag eerst raad aan je arts, maar middeltjes die veelal helpen tegen spataderen en gezwollen voeten (oedeem) zijn Mylanta, Maalox en Zantac. Je hebt ook verhoogde kans op spataderen omdat je lichaam meer moeite moet doen om het bloed krachtig genoeg naar je hart te pompen. Dat komt doordat de baarmoeder uitgezet is en je bloed daar optimaal moet stromen. Hoewel de zwelling van spataderen na de geboorte zal afnemen, zal een deel ervan nooit weggaan. (chirurgie is een – dure- manier om ze te verwijderen). Gezwollen voeten en benen worden veroorzaakt door het vasthouden van vocht in de onderste helft van het lichaam.

Om het ongemak van beide te verlichten:

  • Zet je voeten vaak omhoog, wissel regelmatig tussen staande en zittende posities, en sla je benen niet over elkaar.
  •  Draag steunkousen, die kunnen de pijn verzachten en het ontstaan van spataderen verminderen. Vermijd het dragen van alles wat de bloedsomloop afsnijdt (zoals kniehoge kousen).

Pre contracties

Rond de negende maand krijg je waarschijnlijk last van precontracties. Je lichaam is zich finaal aan het voorbereiden op de bevalling. Hoe kan je deze oefenweeën onderscheiden van de echte weeën? Valse weeën voel je in de voorzijde van de buik, en zijn minder frequent. Echte starten in de rug gaan zo naar voren. Je voelt ze intenser als je van houding verandert. Ben je nog niet zeker? Bel je dokter, en vertel wat je voelt.

Intense dromen

Veel toekomstige moeders beleven bizarre nachtdromen, van bevallen van kikkers of honden tot het verliezen van hun kind in de crèche. Je herinnert je je dromen beter gedurende het derde trimester omdat je dikwijls wakker wordt ’s nachts (om naar het toilet te gaan of omdat baby stampt). .

Mogelijke oorzaken van deze dromen:

  • bang om de baby te verliezen
  • bevallingspijn
  • angst om geen goede mama zijn
  • schrik om de controle verliezen
  • angst om baby te verliezen

Sommige dromen lijken misschien verontrustend, maar ze zijn normaal. Probeer niet te veel te piekeren over deze nieuwe emoties,  praat erover met een vriend(in), dat lucht op. Je geest moet de immense veranderingen die op til staan verwerken en doet dat onder meer via deze dromen.

Samengevat

De laatste loodjes wegen het zwaarst wordt wel eens gezegd. Dat klopt, zeker in die zin dat je lichaam aan het eind van de zwangerschap nog een heleboel veranderingen ondergaat. Dit is ook een emotionele tijd, je bereidt je nu voor op een grondige verandering in je gezin. Probeer het rustig aan te doen, en verzorg jezelf goed door nog veel te rusten. Praat over eventuele muizenissen die nog in je hoofd spoken met je vrienden, partner, familie of dokter.