Zwangerschapsdementie: dit is het en zo pak je het aan!

Door -
zwangerschapsdementie.
Getty Images.
Lijkt het alsof je alles vergeet? Heel normaal als je zwanger bent! We noemen het zwangerschapsdementie, maar hoe komt het en wat kun je ertegen doen?

Zwangerschapsdementie: geen fabeltje

Zwangerschapsdementie is allesbehalve een fabeltje. Uit onderzoek is gebleken dat zwangere vrouwen het geheugen kunnen hebben van een 60-jarige. Ook is het bewezen dat het reactievermogen en het werkgeheugen tijdens een zwangerschap aangetast worden. Geen wonder dus dat je amper nog iets kunt onthouden en je zo druk in de weer bent met post-its, to-dolijstjes en reminders! Helaas is na de bevalling de zwangerschapsdementie niet meteen weg: tot 32 weken na je bevalling kun je er last van hebben.

Oorzaken van zwangerschapsdementie

Daar zijn de hormonen

Je lichaam heeft het zwangerschapshormoon progesteron nodig bij de innesteling van de bevruchte eicel, de groei van de baarmoeder en de melkproductie. Tijdens je zwangerschap maakt je lichaam dan ook redelijk wat progesteron aan. Helaas is het ook dat hormoon dat je hersenen tijdelijk aantast: wetenschappelijk onderzoek toont aan dat progesteron een remmende werking heeft op de delen van de hersenen waar normaal gezien herinneringen worden opgeslagen. Daardoor kun je tijdelijk slechter  onthouden en herkennen.

Te weinig slaap

In je slaap wordt je ‘breinbatterij’ opgeladen. Je verwerkt alle ervaringen van overdag en legt ze vervolgens vast in je geheugen. Als je slecht slaapt, wordt dit proces verstoord. Het gevolg? Nieuwe herinneringen verdwijnen.

Je baby snoept van choline

Choline is een belangrijke voedingsstof voor je geheugen en concentratievermogen. Maar ook je baby heeft het stofje nodig voor de ontwikkeling van zijn hersenen. Je lichaam stuurt dus een deel van je reserves rechtstreeks door naar de spruit in je buik. Hierdoor kun je een tekort hebben aan choline met zwangerschapsdementie als gevolg. Om dat te voorkomen, zet je best regelmatig een eitje op het menu.

Te veel aan je hoofd

Volgens evolutiebiologen vergeten jonge moeders vaak dingen, omdat zij zich volledig op hun baby concentreren. Irrelevante kleinigheden vergeten helpt je je aandacht te houden bij wat er écht belangrijk is: je kleintje!

Zwangerschapsdementie: zo pak je het aan

In tegenstelling tot dementie, richt zwangerschapsdementie geen permanente schade aan in je hersenen. Het kan wel nog blijven doorwerken tot een goed halfjaar ná je eigenlijke bevalling. Want net als je lichaam, hebben je hersenen tijd nodig om te herstellen.

Gevaarlijk is zwangerschapsdementie dan ook niet. Toch kan het soms handig zijn een paar trucjes toe te passen om die dekselse vergeetachtigheid te slim af te zijn:

  • Lijstjes, lijstjes, lijstjes: kon je vroeger alles vanzelf onthouden, zonder blocnotes en zelfs zonder agenda? Geef dat nu gewoon op. Kun je de dingen vanzelf niet meer gemanaged krijgen? Vertrouw ze dan gewoon toe aan papier om je eraan te helpen herinneren. Waarom het jezelf moeilijk maken als het ook makkelijk kan?
  • Maak je niet druk: zwangere vrouwen vergeten allemaal weleens iets. Maak je er dan ook vooral geen zorgen om. Eigenlijk heb je nu zelfs het perfecte excuus om je eens iets niét te herinneren.
  • Delegeer de taken: begin je echt een beetje verstrooid te geraken? Vraag je partner dan gewoon om mee te helpen denken aan dingen of om een deel van jouw gewoonlijke takenpakket over te nemen. Ook op het werk last van zwangerschapsdementie? Licht je collega’s in en verdeel ook hier eventueel de kleine taakjes. Ook zij hebben er vast begrip voor.
  • Rust voldoende: slaap is het belangrijkste accu voor je brein. Vergeet je al eens wat? Zorg er dan ook zeker voor dat je voldoende nachtrust hebt. Dat kan helpen je hersenen zo fris en fruitig mogelijk te houden. Houd er ook rekening mee dat een zwangerschap sowieso een kleine uitputtingsslag is voor je lichaam: had je vroeger met 7 uur slaap per nacht genoeg, dan kunnen er dat nu misschien toch ietsje meer worden.
  • Eet vette vis: omega 3-vetzuren in vette vis, zoals haring, zalm of makreel stimuleren je geheugen. Omdat diezelfde omega 3-vetzuren nodig zijn voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van je baby, zal een groot deel van de natuurlijke reserves daaraan gespendeerd worden. Om ook je eigen hersenfuncties op punt te houden, kan het geen kwaad een paar porties ‘vette vis’ extra op het menu te zetten.

Bron: oudersvannu.nl / De Gezinsbond 

Zeker ook lezen:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!