Kindertaal: wat wilt mijn baby nu zeggen?
Het begint met wat gebrabbel, maar al snel herken je er een woordje in. Zei je peuter nu papa? En waarom geen mama?
Wereldbrabbels
Door te brabbelen proberen baby’s hun stembanden, mond en tong uit en dat klinkt waarschijnlijk bij alle baby’s ter wereld hetzelfde. Maar al snel proberen ze te klinken zoals hun ouders. Na een maand of acht gaan de brabbels op de moedertaal te lijken en klinken ze als een soort lettergrepen, met medeklinkers en klinkers.
Nog een keer!
Vraag je je af waarom je toch steeds datzelfde boekje moet voorlezen? Een kind ervaart een boek anders dan jij. Hij luistert niet alleen naar het verhaal, maar ook hoe de taal in elkaar zit. Steeds hetzelfde verhaal horen, helpt hem de structuur van zinnen te vinden. Ook leert hij voorspellen wat er komt en dat is nuttig in het dagelijkse leven.
Papa en mama
De eerste keren dat je baby de woorden ‘papa’ of ‘mama’ zegt, betekent dat nog niet zo veel: het zijn gewoon woorden die een baby makkelijk kunnen uitspreken. De ‘a’ is de makkelijkste klinker en de makkelijkste medeklinkers zijn de ‘m’ en de ‘p’. Daarbij kost het iets minder moeite om de ‘p’ uit te spreken dan de ‘m’; grote kans dus dat iedereen in het begin ‘papa’ wordt genoemd. Met tien maanden snappen baby’s waarschijnlijk het verschil tussen papa en mama wel, maar kunnen ze het nog altijd niet zeggen.
Grote woordenschat
Er zijn kinderen die vroeg leren praten en kinderen die er laat me beginnen. Daarin zit een grote variatie en het zegt niet zo veel over de intelligentie van je kind. Een grote woordenschat is daar wel een graadmeter voor en die kun je bevorderen door veel te lezen met je kind. Zo leert hij andere woorden kennen en daarmee vergroot je de kans op later schoolsucces. Reageert je kind niet alert op taal, dan kun je zijn gehoor eens laten controleren bij de oorarts en daarna eventueel naar een logopedist gaan.
Tweetalige opvoeding
Zo’n twintig jaar geleden leefde het idee dat tweetaligheid achterstand in de hand zou werken, maar inmiddels blijkt uit onderzoek dat kinderen er net baat bij hebben als ze op een natuurlijke wijze twee talen leren. Omdat tweetalige kinderen gewend zijn één taal te onderdrukken als ze spreken, zijn ze bijvoorbeeld bij rekenen minder snel afgeleid omdat ze zich makkelijker afsluiten voor kennis die ze niet nodig hebben.
Bron: Zappy ouders maart 2017