Help, mijn kind wil alleen boterhammen met choco!

kind smeert boterham met choco
Zuchtend gooi je wéér een portie broccoli weg, terwijl je jezelf afvraagt of die grillen aan tafel nog wel "normaal" zijn... Hoe zorg je ervoor dat je kind gezond eet?
  • Zorg voor een goede structuur met maaltijden op vaste tijdstippen
  • Jij bepaalt wat en wanneer er gegeten wordt, maar laat je kind bepalen hoeveel het eet
  • Geef zelf het goede voorbeeld en eet ook gezond
  • Dwing je kind nooit om iets op te eten. Als je hem forceert, krijgt hij juist nog een grotere afkeer
  • Geef je kind voor het eten al “proevertjes“. Na een paar keer proeven vinden kinderen dingen vaak wél lekker
  • Schep kleine porties op het bord van je kind: zo wordt de kans groter dat hij het succesvol leeg eet
  • Varieer zoveel mogelijk. Wissel niet alleen de soorten voedsel af, maar varieer ook de bereidingen
  • Of het nu om peuters of pubers gaat: als je kind meehelpt bij het koken, vergroot je de kans dat hij proeft én met smaak eet
  • Snij groente en eventueel vlees in kleine hapklare stukjes, dat maakt het voor je kind aantrekkelijker
  • Kinderen houden van felle kleuren. Meng bijvoorbeeld rode en/of gele groenten door de groene
  • Kook groenten beetgaar, kinderen houden van een knapperige “bite”
  • Laat een moeilijke eten nooit langer dan 20 minuten aan tafel zitten. Verplicht achter een bord blijven zitten zorgt alleen voor negatieve gevoelens van “straf”
  • Nooit doen: onderhandelen. Beloof geen snoepjes of dessert als je kind z’n bord leeg eet, want dan bevestig je eigenlijk dat snoepjes beter zijn dan hun gewone maaltijd
  • Beloon je kind niet met eten: zo krijgt eten een emotionele waarde

Bron: Libelle Lekker

Lees ook

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!