Leer je kind omgaan met geld
Jong geleerd is oud gedaan’: leer je kind zo snel mogelijk de waarde van geld kennen. Geld, betalingen en sparen zijn namelijk zelfs voor ouders nog vaak ingewikkelde kwesties.
Beloning met centjes
Een eenvoudige manier om zelfs de allerkleinsten te leren omgaan met geld is de beloning via centjes.
Hoeveel je hem geeft bepaal je zelf. Hou er wel rekening mee dat hoe kleiner je kind is, hoe minder hij beseft hoeveel je hem precies geeft. Hij zal vooral aandacht geven aan de kwantiteit, liever 10 één-euro-centjes dan 1 twee-euro-stuk.
Is je kind al ouder en beseft hij al wat meer de waarde van geld? Probeer je kind niet mee te geven dat je ‘weinig’ moet doen voor geld. Het idee om een kind te belonen met centjes, is louter om hem duidelijk te maken dat ervoor ‘gewerkt‘ moet worden. Dit is in zijn geval dan door braaf te zijn, te helpen, of flink te eten. Zo leert hij ook dat mama of papa niet zomaar meteen kan kopen wat ze willen. Jullie moeten er toch ook voor werken.
Sparen
Centjes in een spaarvarken gooien doe je niet zomaar. Een kind heeft aanmoediging nodig en kan daardoor leren dat het een goede zaak is om centjes te sparen. Om er voorzichtig mee om te gaan en het veilig op te bergen.
Zelf iets kopen
Een spaarpotje vullen is een eerste stap. Maar daarmee weet je kind de waarde nog niet van geld. Je kan je kind af en toe zelf eens iets laten kopen. Zo kan je hem in de zomer bijvoorbeeld zelf een ijsje laten kopen. Hij zal dan merken dat er erg veel centjes voor nodig zijn en dat zijn spaarpotje er kleiner van wordt. Door zo’n kleine zaken beseft een kind dat geld snel op is.
Winkeltje spelen
Winkeltje spelen met speelgeld is ook leerzaam. Je kan hem dan uitleggen dat er duurdere en goedkopere producten zijn. Je kind zal merken dat er soms ook geld wordt teruggegeven aan de kassa en dat als je dingen optelt de prijs snel oploopt.
Spaarboekje
Het geld dat jouw bengel krijgt op een verjaardag of ander feestje kan je op een spaarrekening zetten waar het veilig wordt opgeslagen voor later.